Bachelardian epistemological obstacles: Contributions to the continuous education of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3957

Keywords:

Constructivism, Learning with meaning, Scientific knowledge

Abstract

This article aims to promote discussions about the epistemological obstacles, reflecting on the training of teachers that are available in an integrated technical education, particularly those with technical education background. However, issues related to epistemological obstacles are normally not addressed with emphasis in the technical area. Faced with this reality, we wish to expand the discussions on Bachelardian epistemological obstacles in the field of teacher training, with a view to assumptions of constructivism applied from the didactic organization of the teacher. In this sense, our intention was to seek to answer whether teachers understand the difficulty of overcoming Bachelardian epistemological obstacles on the part of students as a point of continuous improvement of their didactic-pedagogical practice. We are guided by authors who bring, in their essence, the concepts known by Gaston Bachelard, as well as his own work. We tried to answer the question of this manuscript, through our perspective on the Teacher-Knowledge dynamics, regarding the need to study the obstacles, with a view to the improvement of a didactic-pedagogical action. In our final argument, the overcoming of epistemological obstacles by the students is linked to the teacher's work methodology. We emphasize that the recognition of obstacles in the teaching and learning process allows the teacher to create an encouraged school environment, particularly in high school, to work on the knowledge taught, focusing on learning efficiency, following constructivist prescriptions from both Vygotsky and Bachelard.

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Author Biographies

Elisângela Regina Selli Melz, Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Mestre em Educação UNOESC- Campus Joaçaba. Especialista em Matemática: Ensino Fundamental e Médio pela Faculdades Integradas do Vale do Ribeira. Licenciada em Matemática UNOESC - Campus São Miguel do Oeste. Atualmente é professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul-SC. Tem experiência docente na área de Matemática do Ensino Médio, no Curso de Licenciatura em Matemática e em cursos de Formação Continuada de Professores, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem, educação, matemática básica.

Rodrigo Cardoso Costa, Instituto Federal Catarinense - Campus Luzerna

Mestre em Engenharia pelo PPGE3M da UFRGS. Psicopedagogo Institucional pela UCB. Tecnólogo em Eletromecânica pela UNESC. Atualmente sou professor do Instituto Federal Catarinense. Área de concentração profissional: Fabricação Mecânica com ênfase em processos de soldagem, usinagem e material compósito em fibra de carbono.

Fernando Michelon Marques, Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Chapecó

Possui Doutorado em Engenharia de Minas, Metalurgia e Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2021), é Mestre em Engenharia de Minas, Metalurgia e Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2012), possui Especialização em Psicopedagogia pela ESUCRI (2010) e possui graduação em Tecnologia em Eletromecânica pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2004). Atualmente é professor de Nível Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Santa Catarina IFSC-Campus Chapecó. Tem experiência na área de Engenharia Mecânica, com ênfase em Maquinas de Usinagem CNC, Convencionais e de Conformação, incluindo Sistemas Hidráulicos e Pneumáticos Industriais. Desenvolve projetos de pesquisa na área de usinagem e engenharia de superfície.

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Published

2023-06-02

How to Cite

Melz, E. R. S., Costa, R. C., & Marques, F. M. . (2023). Bachelardian epistemological obstacles: Contributions to the continuous education of teachers. Languages, Education and Society, 27(54), 304–325. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3957

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