Misinformation and authoritarian discourses: The threatened democracy and the challenge to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3878

Keywords:

Misinformation, Authoritarianism, Democracy, Education

Abstract

The text proposes a reflection on disinformation as a presupposition for the propagation of authoritarian discourses. Hannah Arendt (2016) analyzed political communication in Nazism and verified the presence of lies, among other manipulation strategies in favor of an authoritarian project. The exercise demonstrated that the analysis of political communication techniques proves to be efficient in identifying and preventing the rise of new autocrats. In the speech "Aspects of the new right-wing extremism", delivered to students at the University of Vienna, Adorno presents publicity as an effective mechanism for transforming lies into truths, explains its functioning and the main manipulation tricks widely used by antidemocratic extremist movements. It is extremely important to disclose these indicators in the face of the beginning of the digitization of politics, as updated by the anthropologist Cesarino (2019, 2020 and 2021). The same cloudiness that prevents the differentiation of truth and lies in the new spaces of political communication disguises the discourse with authoritarian potential and configures itself as a risk to democracy and a challenge to the education of the new generations. To contribute to the reflection, we created a comparative table of the main discursive manipulation techniques present in extremism in the 1930s and the evolution of these strategies in cybernetics. This resource intends to serve as a subsidy for the creation of didactic strategies to prevent new extremisms and strengthen democratic processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidiane Grutzamann, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Educação e Ciências Sociais: Desigualdades e Diferenças, pelo Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Universidade de São Paulo. Professora da rede Jesuíta de Educação.

Flávia Schilling, Universidade de São Paulo

Professora Associada Sênior do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação. Livre Docente pela Faculdade de Educação da USP, Doutora em Sociologia pela FFLCH-USP. E-mail: flaviaischilling@gmail.com

References

ADORNO, T. W. Aspectos do novo radicalismo de direita. Trad. Felipe Catalani. São Paulo: Unesp, 2020.

ADORNO, T. W. Estudos sobre a personalidade autoritária. Editora Unesp, 2019.

AGUIAR, O. A. Veracidade e propaganda em Hannah Arendt. Cadernos de Ética e Filosofia Política 10, 1/2007a, p. 7-17.

AGUIAR, O. A. A política na sociedade do conhecimento. Trans/Form/Ação [online]. 2007b, v. 30, n. 1, pp. 11-24. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-31732007000100002 . Acesso em 1.03.22

ARENDT, H. Verdade e Política. In: Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016a. Kindle version.

ARENDT, H. A Crise da Educação. In: Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016b. Kindle version.

ARENDT, H. A propaganda totalitária. In: Origens do totalitarismo. Trad. Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BARRETO, I. Fake news. Anatomia da desinformação, discurso de ódio e erosão da democracia. São Paulo: ExpressaJur, 2022. Kindle version.

BENJAMIN, W. A Obra de arte na Era de Sua Reprodutibilidade Técnica (Org. e Prefácio – Márcio Seligmann-Silva), Tradução: Gabriel Valladão Silva, 1ª Edição, Porto Alegre, RS: L&PM, 2013.

BUCCI, E. Pós-política e corrosão da verdade. Revista USP, (116), 19-30. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i116p19-30 Acesso em 10/10/2022

BUCCI, E. Existe democracia sem verdade factual? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019.

CARVALHO. José Sérgio Fonseca de. Política e educação em Hannah Arendt: distinções, relações e tensões. Educação e Sociedade. Jul-Set 2014 https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014122568 Acesso em 25/01/2022.

CESARINO, L. Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasi. Internet & Sociedade, v. 1, n. 1. Fev. 2020.

CESARINO, L. Identidade e representação no bolsonarismo. Corpo digital do rei, bivalência conservadorismo-neoliberalismo e pessoa fractal. Revista De Antropologia, 62(3), 530 – 557 (2019). https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2019.165232

CESARINO, L. As ideias voltaram ao lugar? temporalidades não lineares no neoliberalismo autoritário brasileiro e sua infraestrutura digital. Caderno CRH, 34, e021022. (2021). https://doi.org/10.9771/ccrh.v34i0.44377

GREEN, Bill; BIGUM, Chris. “Alienígenas na sala de aula”. In SILVA, Tomás Tadeu da. (org.) Alienígenas na sala de aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, Ed. Vozes, 1995.

FUNDAÇÃO FHC. Como morrem as democracias? Por Steven Levitsky. YouTube, 08/08/2018. Disponível em: https://fundacaofhc.org.br/iniciativas/debates/como-morrem-as-democracias-por-steven-levitsky. Acesso em: 08/09/2022.

LEVITSKY, S; ZIBLATT, D. Como as democracias morrem. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar Editor Ltda., 2018. Kindle version.

LINZ, J. J. The Breakdown of Democratic Regimes: Crisis, Breakdown, and Reequilibration. London, The Johns Hopkins Press LTD., 1978

PINHEIRO, P. S.. Autoritarismo e transição. Revista USP, nº 45, 1991. https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25547/27292 Acesso em 18/19/2022.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP. Unicamp, 2007.

SCHILLING, F.; ANGELUCCI, C. Conflitos, violências, injustiças na escola? Caminhos possíveis de uma escola justa. Cadernos de Pesquisa, v.46. n.161, p. 694-715, jul./set. 2016.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information disorder: Toward an interdisciplinar framework for research and policy making. Council of Europe Report DGI, 2017. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c. Acesso em: 17.04.2022.

ZIEMER, Gregor. Educazione alla morte Come si crea um nazista. Città Aperta Edizioni: Troina: 2006.

Published

2023-06-02

How to Cite

Grutzamann, L., & Schilling, F. (2023). Misinformation and authoritarian discourses: The threatened democracy and the challenge to education. Languages, Education and Society, 27(54), 170–198. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3878

Similar Articles

<< < 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.