Digital literacy and teacher training in cyberculture: Dialogue with labfor experiences
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.3855Keywords:
Digital literacies, Teacher training, TPACK, Digital technologies, Dialogic extensionAbstract
In the context of the Covid-19 pandemic, universities had to redesign teacher training models, with a view to incorporating digital technologies applied to education. With the emergency remote teaching models, blended learning and the new experiences with the Distance Education modality, the demands for teacher training are emerging, considering axes such as: digital literacy, digital inclusion, active methodologies and pedagogical innovation. In dialogue with the social demands of digital culture, this paper intents to present the experiences and extensionist practices lived in the LABFOR Project: teacher training laboratory - literary education and pedagogical innovations in the training of critical readers for citizenship and social inclusion, approved in the BEXT 2020 and 2021 by UFRPE, with extension activities supported by digital technologies. The project has an interdisciplinary focus and articulates the axes of language and education, considering Bakhtin's (2018) and Freire's (2002) approaches regarding dialogic, discursive and formative practices in teacher training processes. The training actions narrowed the connections between teachers, students and the general community, in view of interactive and integrative designs based on the TPACK- Technological Pedagogical Content Knowledge model (MISHRA and KOEHLER, 2006).
Downloads
References
BAKHTIN, M. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. São Paulo: Editora 34, 2018.
BELLONI, M. L. Educação a distância e inovação tecnológica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 3 n. 1, 2005.
BONILLA, M. H. Formação de professores em tempos de web 2.0. In: FREITAS, M. T. (Org). Escola, Tecnologias Digitais e Cinema. Juiz de Fora: 2011.
BUZATO, M. Desafios empírico-metodológicos para a pesquisa em letramentos digitais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, 46(1): 45-62, jan./jun, 2007.
DEMO, P. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUN, M. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola, 2016.
FELDMANN, M. G. Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac, 2009
FILATRO, A. DI 4.0 : inovação em educação corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2019.
FREITAS, M. (Org.). Cibercultura e formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
KENSKI, V. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70, 2009.
LE GOFF, Jacques. História e memória. São Paulo: Editora UNICAMP, 2003, p.419-476.
LESSIG, L. Free culture: how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity. Penguim Press, 2004.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling «the new» in new literacies. In: KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. (Eds.). A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007, pp. 1-24.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MASETTO, M. Trilhas abertas na Universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018.
MISHRA, P.; KOEHLER, M. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record. v. 108, n 6, 2006.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. Os professores depois da pandemia. Educação e Sociedade, Dossiê - democracia, escola e mudança digital: desafios da contemporaneidade. Campinas, v. 42, e249236, p.1-16, 2021.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, R. Entre plataformas, ODAS e protótipos: novos multiletramentos em tempos de web 2.0. The especialist: descrição, ensino e aprendizagem, v. 38, n. 1 jan-jul, p. 1-20, 2017.
SANTAELLA, L. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 14 - set/dez, 2014.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Educacional Review, 57 (1), p. 1-22, 1987.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.





