EVALUATION PRACTICES AND WRITING DEVELOPMENT: REFLECTIONS BASED ON THE USE OF GUIDANCE MASSAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i50.2990

Keywords:

Evaluation practices; Writing process; Guidance massages; Didactic sequence.

Abstract

In our pedagogical practice, the action of evaluating students' text productions has always made us reflect on how we could contribute to their writing development. Associated with our reflections was the need to work with discursive / textual genres. The aim of this article is to understand how the evaluation process can contribute to the development of writing through the use of interactive textual note, by working the discursive / textual genre personal report based on the didactic sequence described by Lopes-Rossi (2011). in an 8th grade class. To understand how evaluative practices can serve learning, we resort to Villas Boas (2008), Hadji (2001), Hoffmann (2001) and Luckesi (2005); To enable the work on the adopted gender and the development of the writing of the students, we rely on Bakhtin (2011), Marcuschi (2008), Koch and Elias (2007; 2012), Antunes (2003), Geraldi (2011), Ruiz (2013), Serafini (1998) and some official documents. The methodology privileged the qualitative approach of interventionist nature through participant research. We used instruments or procedures for data generation didactic sequence described by Lopes-Rossi (2011) associated with participant observation and conversation wheels. From the results obtained, the conclusions are directed to the affirmation that the evaluation process performed by the teacher of Portuguese Language, in making the guiding ticket, contributed considerably to the development of students' writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseval dos Reis Miranda, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Metodologia da Educação, Campus I, João Pessoa-PB.

Sônia Fortes Maciel, Universidade Federal da Paraíba-UFPB e Prefeitura de Santa Rita-PB

Mestra em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora da rede municipal de Santa Rita-PB

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de língua sem pedras no caminho. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BAGNO, Marcos. Português ou Brasileiro? Um convite à pesquisa. São Paulo: Parábola Editorial, 2001.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011, p. 261-306.

BECHARA, Ivanildo. Dicionário escolar da Academia Brasileira de Letras: Língua Portuguesa. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional-LDBEN. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: 1998.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando nós. São Paulo: Parábola, 2008.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Escolar da Língua Portuguesa. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2011.

GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Trad. Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos dos textos. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 69-82

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. 2. ed. rev. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2005.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola editorial, 2008.

NEVES, Maria Helena de Moura. Que gramática estudar na escola?: Norma e uso na Língua Portuguesa. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

PASSARELLI, Lílian Ghiuro; CINTRA, Anna Maria Marques. A pesquisa e o ensino em Língua Portuguesa sob diferentes olhares. São Paulo: Blucher, 2012.

RUIZ, Eliana Donaio. Como corrigir redações na escola: uma proposta textual-interativa. São Paulo: Contexto, 2013.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e Instrumentos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SERAFINI, Maria Tereza. Como escrever textos. 9. ed. São Paulo: Globo, 1998.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. Campinas, SP: Papirus, 2008.

Published

2022-10-18

How to Cite

dos Reis Miranda, J., & Fortes Maciel, S. (2022). EVALUATION PRACTICES AND WRITING DEVELOPMENT: REFLECTIONS BASED ON THE USE OF GUIDANCE MASSAGES. Languages, Education and Society, 26(50), 211–237. https://doi.org/10.26694/rles.v26i50.2990

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)