A ethnographic analysis of dialogue between teachers mediated by large-scale assessments
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.6228Keywords:
Ethnography, Education, Large-scale assessments, NeoliberalismAbstract
This article presents an ethnographic analysis of interactions between Basic Education professionals in different positions during the preparation, application and development of the results of the Ceará Permanent Basic Education Assessment System (SPAECE) test. The research was composed of documentary analysis, bibliographic review and systematic participant observation in a regular high school in the interior of Ceará, between August 2019 and March 2020. One of the assumptions of this article is that Public Administration and School Education form different social fields from the perspective of Pierre Bourdieu (1989), and that external evaluations are moments of interaction between them. One of the analyzes resulting from this work is that teachers in different positions, in management or in the classroom, end up acting in different logics and as a result developing some resentment when held accountable for learning results, and that symbolic power in this comparison it reaches the arena of language
Downloads
References
AFONSO, Almerindo J. Nem tudo o que conta em Educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 13, n.13, pp. 13-29, 2009.
BALL, Stephen. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, pp.99-116, Jul/Dez 2001
BANCO MUNDIAL. Monitorização & Avaliação. Algumas ferramentas, métodos e abordagens. Washington, D.C., 2004.
BRASIL. Sistema Nacional de Educação Básica: Objetivos, Diretrizes, Produtos e Resultados. Ministério da Educação e do Desporto.Brasília, Junho de 1994. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002195.pdf. Acesso em 21/01/2020, 09:39.
BESERRA; BLR; LAVERGNE R. Racismo e Educação no Brasil. Recife: Editora UFPE, 2018.
BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três Gerações de Avaliação da Educação Básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, Abr/Jun, 2012.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Sobre o Estado. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
CELEDONIO, D. B.; GUSSI, Alcides F. Avaliações em larga escala e o “caso cearense”: uma revisão crítica de literatura. Revista DoCEntes. V. 8, n. 24. Nov 2023
COSTA, Marcio; KOSLINSKI, Mariane C. Quase-mercado oculto: disputa por escolas “comuns” no Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa. v.41 n.142 jan./abr. 2011
DIAS, Elizangela T. G. Políticas de avaliação em larga escala da educação básica: revisão da literatura. Linguagens, Educação e Sociedade – Teresina, ano 18, n. 28, jan./jun. 2013
DURHAM, E. R. A política educacional do governo Fernando Henrique Cardoso: uma visão comparada. Novos Estudos - CEBRAP, São Paulo, n. 88, dec., 2010, p. 153-179.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379- 404, abr.-jun. 2012.
GAULEJAC, Vicent. A Gestão como Doença Social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. Aparecida – SP: Ideias & Letras, 2007.
GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GELLNER, E. O advento do Nacionalismo e sua Interpretação: os Mitos da Nação e da Classe. In: BALAKRISHNAN, G (Org.). Um mapa da questão nacional. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000.
GOFFMAN, Erving. A Representação do eu na vida real. Petrópolis: Vozes, 1985.
LEE, Valerie E. A necessidade dos dados longitudinais na identificação do efeito-escola. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 229, p. 471-480, set./dez. 2010.
LIMA, A.C. O Sistema Permanente De Avaliação Da Educação Básica Do Ceará (SPAECE) como expressão da política pública de avaliação educacional Do Estado. Dissertação apresentada ao Curso de Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade do Centro de Estudos Sociais Aplicados da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Fortaleza, 2007
LIPSKY, Michael. Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos. Brasília: Enap, 2019
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. – São Paulo: Cortez, 2011.
MALINOSWKY, Bronislaw. Os argonautas do pacífico ocidental. São Paulo: Abril Cultural, 1976.
MARTUCCELLI, Danilo. Crítica da Filosofia da Avaliação. In: BALANDIER, Georges (org.). O que Avaliar quer Dizer? São Paulo: Editora Fap – Unifesp, 2015
MATOS, Dorenildo Domingues. Educação, escola e habitus: um estudo das práticas informais na escola pública. 2013. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2013.
OLIVEIRA, Amurabi. Etnografia e Pesquisa Educacional a partir da Antropologia Interpretativa. Revista Eletrônica de Educação. v. 14, 1-12, e2795039, jan./dez. 2020
PARENTE, Claudia M. D. A construção dos tempos escolares. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, n.02, p.135-156, ago, 2010
RODRIGUES, Lea C. Método experiencial e avaliação em profundidade: novas perspectivas em escolas públicas. Desenvolvimento em Debate. v.4, n.1, p.103-115, 2016.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas. Autores Associados, 2011
SCHNEIDER, Marilda P.; NARDI, Elton. O IDEB e a construção de um modelo de accountability na educação básica brasileira. Revista Portuguesa de Educação. vol. 27, núm. 1, junho-, 2014, pp. 7-28