INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION IN BRAZIL: A BIBLIOMETRIC AND EVALUATIVE ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6210Keywords:
Indigenous School Education, Public Policies, Educational AssessmentAbstract
This article investigates indigenous school education in Brazil, focusing on the quantity and territorial distribution of academic research on the subject. The analysis was based on theses and dissertations found in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using search terms such as "Indigenous School Education," "Classroom," and "Teaching." The research reveals that, although there is growing concern about indigenous education, the participation of these schools in national assessments like SAEB is limited. Indigenous schools are often excluded due to the use of their mother tongue and the prevalence of multi-grade classes, common in rural and indigenous environments. Furthermore, there is a lack of significant publications offering practical solutions to improve indigenous education. The data indicate that many of these schools are not integrated into existing assessment systems, rendering indigenous students invisible in public education policies. The analysis of 21 works shows a concentration of research in the areas of Exact and Natural Sciences, with less emphasis on Portuguese Language. The study also highlights the need for more effective public policies and specific assessments to meet the needs of indigenous communities, ensuring them quality education that respects their cultural and linguistic particularities. It is crucial that these schools be included in assessment systems that consider their specificities so that actions can be planned to improve education for this audience.
Downloads
References
AMES, V. D. B. Indígenas no ensino superior: uma análise sobre a formação dos estudantes Kaingang da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2019. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/207186/001111357.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 abr. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Panorama da educação do campo. Brasília, DF: MEC/Inep, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Sistema de Avaliação da Educação Básica - SAEB. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Resolução CEB Nº 3, de 10 de novembro de 1999. Fixa Diretrizes nacionais para o funcionamento das escolas indígenas e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_99.pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.
BRERETON, P. et al. Lessons from applying the systematic literature review process within the software engineering domain. Journal of Systems and Software, v. 80, n. 4, p. 571–583, 2007.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
HIGGINS, J. P. T.; GREEN, S. (ed). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Ed.5.1.0. (s.l.): The Cochrane Collaboration, 2011. Disponível em: www.handbook.cochrane.org. Acesso em 12 abr. 2022.
KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.
LEÃO, M. F. et al. Concepções de estudantes indígenas em formação inicial sobre a química e o ensino dessa disciplina. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 10, n. 5, p. 70–84, 2019. DOI: 10.26843/rencima.v10i5.1900. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1900. Acesso em: 10 mar. 2022.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MENDES, M. A.; DIAS BATISTA, H. M.. As diferentes práticas de contagem entre os Guarani e Kaiowá: elo entre educação escolar e educação indígena na formação inicial de professores de matemática. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], n. 37, p. 72–89, 2017. DOI: 10.26694/les.v1i37.7577. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1203. Acesso em: 30 mar. 2025.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 14. ed. Hucitec, 2014.
MUGNAINI, R.; JANUZZI, P. M.; QUONIAM, L. Indicadores bibliométricos da produção cientifica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, maio/ago 2004.
NASCIMENTO, C. A. R. et al. Educação Superior Indígena na perspectiva da Interculturalidade. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/12979/11639/169462. Acesso em: 18 jun. 2022.
PETTICREW, M.; ROBERTS, H. Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Oxford: John Wiley & Sons, 2008.
SILVA, J. A.; BIANCHI, M. L. P. Cientometria: a métrica da ciência. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 11, n. 20, p. 5-10, 2001.