TEACHING DIDACTICS REMOTELY IN UNDERGRADUATE COURSES AT PUBLIC UNIVERSITIES: THE STUDENTS' VIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6018

Keywords:

Didactics, Emergency remote teaching, Digital technologies, Teacher education

Abstract

In the article, we analyze, from the perspective of undergraduate students at Brazilian public universities, the teaching of Didactics in an emergency remote way in times of pandemic, identifying the challenges and potential experienced in the face of the use of digital technologies. The empirical research took a quantitative-qualitative approach, using an online questionnaire to collect perceptions of undergraduate students from public Brazilian universities who attended the curricular component of Didactics remotely. The theoretical and analytical basis is located in the field of Didactics and the results include the conditions of access and use of digital technologies, the articulation of Didactics teaching and digital technologies, their challenges and possibilities. Some students criticized the emergency remote teaching (ERE) given the inequalities in access and use of resources, signaling the need to improve teaching processes in virtual environments. They also highlighted the importance of incorporating digital educational technologies (TEDs) into their training and teaching practices and that the contents studied were relevant. However, we noticed that the students had a limited view of what Didactics is, valuing the planning and organization of teaching, without contextualizing it and without pointing out its theoretical bases.

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Author Biographies

Nadiane Feldkercher, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Pós-doutora, Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM), vinculada ao Departamento de Teoria e Prática da Educação. Atuou no Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc). Integrante da Red de Inducción a la Docencia e do Grupo de Pesquisa Formação Docente e Práticas de Ensino (Unoesc). Representante da região sul na Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE). Editora associada da Roteiro (Unoesc). 

Lui Nörnberg, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Plena Orientação Educacional pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Ji Paraná RO (2001), Mestrado (2003) e Doutorado (2008) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professor Adjunto no Departamento de Fundamentos da Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Conselheiro do NATE (Núcleo de Apoio às Tecnologias Educacionais). Representante da Região Sul na ANDIPE (Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino); Professor no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática Mestrado Profissional - Linhas de Pesquisa: Formação de Professores de Ciências e de Matemática e Estratégias Metodológicas e Recursos Educacionais para o Ensino de Ciências e Matemática. Atua e desenvolve estudos nos seguimentos: Formação de professores e Práticas de Ensino, Educação a Distância, Pedagogia Universitária, Pedagogia Hospitalar.

Marilza Vanessa Rosa Suanno, Universidade Federal de Goiás - UFG

Pós-doutorado pela Universidade Federal do Tocantins. Doutora em Educação pela Universidade Católica de Brasília (2015). Doutorado sanduíche realizado na Universidade de Barcelona (2011/2012). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2006) revalidação do Mestrado em Ciências da Educação Superior pela Universidad de La Habana (2003). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1994). Professora efetiva da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás. Líder do DIDAKTIKÉ Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas. Membro da Diretoria do Centro de Estudos e Pesquisas em Didática. Membro da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino - ANDIPE (Representante do Centro-Oeste). Membro da Diretoria da Rede Internacional de Escolas Criativas (Acordo de Cooperação Internacional com 17 instituições). Membro do Núcleo de Formação de Professores da Faculdade de Educação/UFG. Membro dos Grupos de Pesquisa: a) Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade Ecotransd/UCB; b) Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras UFT.

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Published

2025-05-23

How to Cite

Feldkercher, N., Nörnberg, L., & Suanno, M. V. R. (2025). TEACHING DIDACTICS REMOTELY IN UNDERGRADUATE COURSES AT PUBLIC UNIVERSITIES: THE STUDENTS’ VIEW. Languages, Education and Society, 29(60), 1–28. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6018

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