EDUCATION IN THE FIELD: ANALYSIS OF THE ROLES OF MULTIPLE SPHERES IN EDUCATIONAL POLICIES IN THE AMAZON
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.5950Keywords:
Rural Education, Teaching Work, Educational Policies, Amazon, State, Civil SocietyAbstract
This article aims to analyze the role of teaching work and the influence of the state and civil society in educational policies in the Amazon. It is a Bibliographical Research, of Qualitative nature, anchored in the studies of Arroyo (1999); Caldart (2002, 2012), Hage (2005ab); Prazeres e Carmo (2011, 2015), Souza, Borges and Nascimento (2024) among other authors. The results show that the educational policies for the Amazon countryside materialized in the correlations of antagonistic forces between the Brazilian state and the pressure, action and organization of the peasant working class in collective struggle, because Education in the Countryside has developed numerous articulations, with the participation of peasant movements and unions, popular social organizations in the countryside, public universities, community groups and the diversity ofhistorical that mobilize in defense of the educational rights of the peasant populations. It is concluded that the education of/in the field in the Amazon is a manifestation of the struggle of workers and rural workers, who put educational policies on the agenda of the Brazilian state. Although the historical moment points to the offensive of capital on labor, on workers, education and policies already achievements.
Downloads
References
ARROYO, M. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. M. (Orgs). A educação básica e o movimento social do campo. Coleção por uma educação básica do campo. nº 2, Brasília, DF. Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 1999.
ARROYO, M. G. Políticas de Formação de Educadores(as) do Campo. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, mai./ago., 2007.
AZZI, Sa. Trabalho Docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividades docentes. 6. ed. São Paulo. Cortez, 2012.
BECKER, Bertha K. As Amazônias de Bertha K. Becker: ensaios sobre a geografia e sociedade na região amazônica. Rio de Janeiro: Garamond, 2015.
BRITO, T. N. Educação do Campo: caminhos possíveis para construção de práticas educativas significativas. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/ReDiPE/article/view/1270. Acesso em: 2 set. 2023.
CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002.
CARMO, E. S.; PRAZERES, M. S. C. Políticas educacionais para a Amazônia: teorias, práticas e contradições.Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 31, n. 3, p. 531–543, 2016. DOI: 10.21573/vol31n32015.60010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/60010. Acesso em: 30 dez. 2024.
FERREIRA, J. da S. O ensino em turmas multisseriadas e suas condições de trabalho: um olhar para as escolas do campo na região do Alto Solimões, Amazonas. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 4, 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/6230. Acesso em: 02 set. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, A. L. de S.; GOMES, A. L. de S; NOGUEIRA, E. M. L. Políticas públicas e a educação do campo no contexto amazônico: discutindo possibilidades e desafios. Revista de Políticas Públicas da UFPE, Recife/PE, v. 9, ano 2024.
GONÇALVES. Carlos Walter Porto. Amazônia, Amazônias. 1ª Ed. São Paulo: Contexto, 2012.
GRAMSCI. A. Cadernos do Cárcere. Vol. 2 Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HAGE, S. M. (Org). Educação do Campo na Amazônia: Retratos e realidades das Escolas Multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda, 2005a.
HAGE, S. M. Classes Multisseriadas: desafios da educação no campo no Estado do Pará/Região Amazônica. In: HAGE, Salomão Mufarrej (Org). Educação do Campo na Amazônia: Retratos e realidades das Escolas Multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda, 2005b.
HÖFLING, Eloisa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, novembro/2001, P. 30-41
MACHADO, I. F. Dimensões de uma educação coletiva e do campo. In: GARSKE, L. M. N.; CUNHA, E. V. R. Educação do Campo: intencionalidades políticas e pedagógicas. Cuiabá: EdUFMT, 2012.
PRATA, B. dos S; SILVA, S. S. A educação do campo em Parintins nas rodas de conversa no FOPINECAF. Educação em Revista, Marília, v.23, n. 01, p. 61-78, 2022. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/13028/943. Acesso em: 02 set. 2023.
PRAZERES, M. S. C. dos; CARMO, E. S. do. Educação Do Campo e Políticas Públicas na Amazônia: desafios e possibilidades. 2011. Recurso eletrônico. Disponível em: https://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/posters/0104.pdf. Acesso em: jul. 2024.
SANTOS, J. O; GARCIA, R. P. M. A Política de Formação em Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia: desafios e potencialidades. Revista Linguagens, Educação e Sociedade. Teresina, Ano 25, n. 46, set./dez. 2020. ISSN 2526-8449 (Eletrônico) 1518-0743 (Impresso). Disponível em: https://ojs.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/9982/pdf. Acesso em: 28 de dez. 2024.
SOUZA, É. S; BORGES, H. da S. .; NASCIMENTO, G. R. do. Educação do Campo no Município de Parintins/AM: um olhar sobre as escolas do campo. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 33, n. jan/dez, p. 1–26, 2024. DOI: 10.29286/rep.v33ijan/dez.14262. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/14262. Acesso em: 28 nov. 2024.