Weaving with beads: a proximal, formative and aesthetic-environmental sensibilization process from childhoods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5692

Keywords:

Handicrafts, Bead, Proximal process, Formative process, Aesthetic-environmental sensibilization

Abstract

The main of this article was to explore narrated experiences of bead weaving, the products represented through weavings and the proximal (Bronfenbrenner, 2011) and formative processes of Environmental Education, which occur in life and everyday life —having as a basis the Aesthetic-Environmental Education and the aesthetic-environmental sensibilization (Estévez-Álvarez, 2017) —. The primary focus was the narrative of the constitution of the first author, as an environmental educator, from the dialogue with nine indigenous women of the Saraguro people of southern Ecuador and the possibilities that weaving offers. The childhoods of the interlocutors and of the first author, were approached, thought and felt and became essential, being highlighted throughout each of the statements that were made. The data was generated through semi-structured interviews and analyzed through Grounded Theory (Charmaz, 2009). The elaboration of handicrafts, whose main material is bead, was also approached as an informal pedagogy.

Downloads

Author Biographies

Lissette Torres-Arévalo, FURG

Doctora en Educación Ambiental, por la Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Investigadora independiente, Cuenca, Azuay, Ecuador. Calle Viracochabamba, 6-53, Ciudadela Álvarez, Cuenca, Azuay, Ecuador, Código Postal: 010104. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5607-4525. E-mail: lichytaa@gmail.com.

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação Ambiental, pelo Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental (FURG). Doutorado Sandwich na Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Estágio Pós-Doutoral no Instituto Universitário de Lisboa. Professora Adjunta no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental - PPGEA. Integra o GT 22 da ANPEd e o Eixo 17 da ANPEd Sul. Líder do Grupo de Pesquisa no CNPq Ecoinfâncias: Infâncias, Ambientes e Linguagens. Pesquisadora no Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE/ FURG.  Atualmente é Coordenadora Geral da UAB na FURG. E-mail: narjaramg@gmail.com

References

ADOMILLI, Gianpaolo Knoller; TEMPASS, Mártin César; LOPES, Raizza da Costa. Notas teórico-metodológicas sobre a pesquisa etnográfica na área de educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 34, n. 3, p. 226–244, 2017. DOI: 10.14295/remea.v34i3.7282. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7282. Acesso em: 14 maio. 2022.

ARIES, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2da. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BEMFICA, Vera Teresa Sperotto. A sensibilidade estético-literária potencializando alternativas para a educação ambiental. 2011. Tese - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2011. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000010017.pdf.

BERSCH, Ângela Adriane Schmidt. Resiliência profissional e a Educação Ambiental: promoção de ambientes de desenvolvimento em instituição de acolhimento. 2017. Tese - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011532.pdf.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é a Educação? 12. ed. São Paulo: Brasiliense S.a., 1981.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. As flores de abril: Movimentos sociais e educação ambiental. Campinas: Autores Asociados, 2005. . Acesso em: 28 ago. 2021.

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes médicas, 1996.

BRONFENBRENNER, Urie. Biecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. 1. ed. Porto Alegre: Jones & Bartlett, 2011.

CARDINI, Laura Ana. Producción artesanal indígena: saberes y prácticas de los Qom en la ciudad de Rosario. Horizontes Antropológicos, [S. l.], v. 18, p. 101–132, 2012. DOI: 10.1590/S0104-71832012000200005. Disponível em: http://www.scielo.br/j/ha/a/P3V8JVK9MCxQcVdWNJXgxwq/abstract/?lang=es. Acesso em: 16 set. 2021.

CASTRO, Amanda Motta. Fios, tramas, cores, repassos e inventabilidade: a formação de tecelãs em Resende Costa/MG. 2015. Universidad de Vale do Rio dos Sinos, [S. l.], 2015. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3686. Acesso em: 4 mar. 2022.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada. Guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CODONHO, Camila. Aprendendo entre pares: a transmissão horizontal de saberes entre as crianças indígenas Galibi-Marworno (Amapá, Brasil). 2007. Mestrado - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/90189. Acesso em: 16 set. 2021.

CONAIE. Saraguro. 2014. Disponível em: https://conaie.org/2014/07/19/saraguro/. Acesso em: 23 fev. 2022.

CUNHA, Maria Isabel Da. Conta-me Agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 23, p. 185–195, 1997. DOI: 10.1590/S0102-25551997000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rfe/a/ZjJLFw9jhWp6WNhZcgQpwJn/?lang=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.

DOLCI, Luciana Netto. Educação Estético-Ambiental: potencialidades do teatro na prática docente. 2014. Tese - Universidade Federa do Rio Grande, Rio Grande, 2014. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000010637.pdf.

ESTÉVEZ-ÁLVAREZ, Lurima. La educación estético-ambiental en la formación de educadores (as). 2017. Tese - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011912.pdf.

GALEANO, Eduardo. Las palabras andantes. 5ta. ed. Buenos Aires: Catálogos S.R.L., 2001. Disponível em: http://literacias.net/bibliodigital/index.php?page=13&id=121&db=. Acesso em: 14 nov. 2021.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ-COLLADO, Carlos; BAPTISTA-LUCIO, María del Pilar. Metodologia de pesquisa. 5ta. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. [S. l.], v. VII, n. 1, p. 23–40, 2014.

MARTINS, Edna; SZYMANSKI, Heloisa. A abordagem ecológica de Urie Bronfenbrenner em estudos com famílias. Estudos e Pesquisas em Psicologia, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 0–0, 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-42812004000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 set. 2021.

MÜLLER, Fernanda. Infâncias nas vozes das crianças: culturas infantis, trabalho e resistência. Educação & Sociedade, [S. l.], v. 27, p. 553–573, 2006. DOI: 10.1590/S0101-73302006000200012. Disponível em: http://www.scielo.br/j/es/a/t5MFKhqkjyqgcqXv8BFcpxC/?lang=pt. Acesso em: 5 jul. 2022.

PEREIRA, Joel. Passado e presente guarani. Não é do pensamento dos povos indígenas tradicionais quererem ficar ricos. Em: Tecendo Relações Além da Aldeia. Artesãos Indígenas em cidades da Região Sul. [s.l.] : Oikos, 2014. Disponível em: https://comin.org.br/wp-content/uploads/2019/08/Miolo-TECENDO-RELA%C3%87%C3%95ES-ARTES%C3%83OS-IND%C3%8DGENAS-EM-CIDADES-COMIN-2014.pdf.

QUIZHPE-GUALÁN, Fausto César. Transformaciones institucionales de la justicia comunitaria en el pueblo kichwa Saraguro. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, 2019. Disponível em: https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6668/1/PI-2019-01-Quizhpe-Trasformaciones%20institucionales.pdf.

REYES-RAMÍREZ, Olga Lucía. Movimientos de re-existencia de los niños indígenas en la ciudad: germinaciones en las Casas de Pensamiento Intercultural en Bogotá, Colombia. 2018. Doutorado - Universidade Federa do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/174372. Acesso em: 16 set. 2021.

SACA-CANGO, Nancy. Propuesta de creación del Centro de Investigación Cultural para rescatar la identidad cultural de los jóvenes del pueblo de Saraguro. 2012. Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca, Ecuador, 2012. Disponível em: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/3983.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, [S. l.], v. 26, n. 91, p. 361–378, 2005. DOI: 10.1590/S0101-73302005000200003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000200003&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 6 abr. 2022.

SILVA, Márcia Alves Da. Abordagem sobre trabalho artesanal em histórias de vida de mulheres. Educar em Revista, [S. l.], n. 55, p. 247–260, 2015. DOI: 10.1590/0104-4060.36810. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000100247&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 3 mar. 2022.

SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes Da. O lugar da diversidade na BNCC para linguagens e suas tecnologias no ensino médio. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 27, n. 55, p. 1–30, 2023. DOI: 10.26694/rles.v27i55.4164. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4164. Acesso em: 8 jul. 2024.

SILVA, Lisiana Lawson; FREITAS, André Luis Castro De. Educação ambiental crítica e ecofeminismo: uma potente lente epistemológica para uma educação ambiental popular e feminista. Horizontes, [S. l.], v. 40, n. 1, p. e022037–e022037, 2022. DOI: 10.24933/horizontes.v40i1.1357. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1357. Acesso em: 28 jun. 2024.

VIVAR, Cristina G.; ARANTZAMENDI, María; LÓPEZ-DICASTILLO, Olga; GORDO LUIS, Cristina. Grounded theory as a qualitative research methodology in nursing. Index de Enfermería, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 283–288, 2010. Disponível em: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962010000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 16 mar. 2022.

Published

2024-09-03

How to Cite

Torres-Arévalo, L., & Mendes Garcia, N. (2024). Weaving with beads: a proximal, formative and aesthetic-environmental sensibilization process from childhoods. Languages, Education and Society, 28(58), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5692

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.