NARRATIVE IDENTITY OF EARLY EARLY EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5501Keywords:
Narrative interview, Narrative Identity, Early Childhood Education Teachers.Abstract
This article is the result of biographical-narrative research, in which six teachers from a public preschool located in the urban area of a city in the countryside of Maranhão narrate their personal and professional experiences and present evidence of narrative identity. The objective is to understand these teacher’s narrative identities. We use the narrative interview as a tool for data production, and the analysis is carried out based on Fritz Schütze's proposal. Data reveal that autobiographical narratives represent, express, and constitute the self and help to find the bond that establishes the necessary relationships between who the Early Childhood Education teacher used to be and who he or she is today. We can state that the narrative establishes a mediation between the past, the present, and the future; between the experiences and the meaning they currently acquire with their future projects, constituting the teacher identity. In the act of narrating, one becomes aware of that constitution. The teachers, when they join the group of teachers at this stage of Basic Education, build their thinking and knowledge, the group's ways of thinking and speaking, and constitute their professional identities. Narrative identity is not just what a person does or how others see him or her, it is the scope to build a particular chronicle of life, an ongoing story of oneself.
Downloads
References
BOLÍVAR, Antonio Botía. La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. Málaga: Ediciones Aljibe, 2006.
BOLÍVAR, Antonio Botía; CRUZ, Manuel Fernández; RUIZ, Enriqueta Molina.
Investigar la identidad profesional del profesorado: una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Research, v. 6, n. 1, 2005. Disponível em: http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0501125. Acesso em: 12 abr. 2020.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CONCEIÇÃO, Edilene Maria da; AMITRANO, Geórgia Cristina. A relação entre a identidade narrativa de Paul Ricouer e a identidade política de Hannah Arendt. Revista Estudos Filosóficos, São João del-Rei, n. 6, p. 65-74, 2011. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/estudosfilosoficos/article/view/2278. Acesso em: 15 jan. 2024.
CHAMON, Magda. Trajetória de feminização do magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizonte: Autêntica: FUMEC/FCH, 2005.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-740, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf. Acesso em: 18 nov. 2015.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução: Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luís Passeggi. São Paulo: Paulus, 2008.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação de alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 83-95. (Coleção Pesquisa (auto)biográfica ∞ Educação. Clássicos das histórias de vida).
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 31-57. (Coleção Pesquisa (auto)biográfica ∞ Educação. Clássicos das histórias de vida).
GABRIEL, Gilvete de Lima. Narrativas autobiográficas como prática de formação continuada e de atualização de si: os grupos-referências e o grupo reflexivo na mediação da constituição identitária docente. Curitiba: CRV, 2011.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.
LIMA, Suzana Silva. O gênero masculino na docência em turmas de educação infantil da rede pública municipal de ensino da cidade de Imperatriz. 2012. 91 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Pedagogia) − Universidade Federal do Maranhão, Imperatriz, 2012.
MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Tradução: Cristina Antunes. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009.
MOURA, Jónata Ferreira. A feminização da docência na educação infantil da rede municipal de ensino de Imperatriz: uma discussão panorâmica. InterEspaço, Grajaú, v. 2, n. 5, p. 490-513, jan./abr. 2016. DOI:
https://doi.org/10.18766/2446-6549/interespaco.v2n5p490-513. Acesso em: 10 jun. 2019.
MOURA, Jónata Ferreira de. Narrativas de vida de professores da educação infantil na constituição da formação docente: as marcas e as ausências da matemática escolar. 2015. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2015.
MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. A entrevista narrativa: dispositivo de produção e análise de dados sobre trajetórias de professoras. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. 1, p. 15-30, jan./abr. 2017. DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229.v24n1p15-30. Acesso em: 20 dez. 2018.
MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. Narrativas revelando projetos de si na trajetória de formação docente. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1125-1140, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1125-1140. Acesso em: 25 jul. 2023.
MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. Narrativas de Professoras da Educação Infantil sobre o Ensino de Matemática para Crianças Pequenas. Ensino Da Matemática Em Debate, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 1–25, 2021. DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p1-25. Acesso em: 20 maio 2022.
PRATES, Ellen Marques de Oliveira Rocha. Narrativas de graduandos do curso de pedagogia: representações sobre a profissão docente e o silenciamento sobre a matemática escolar. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) − Universidade São Francisco, Itatiba, 2014.
RICOEUR, Paul. A identidade narrativa e o problema da identidade pessoal. Tradução: Carlos João Correia. Arquipélago, [S. l.], n. 7, p. 177-194, 2000.
RICOEUR, Paul. Sí mismo como otro. Tradução: Antonio Neira. Madrid: Siglo XXI, 1996.
RIOS, Terezinha Azevêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 210-222.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)Biografia: formação, territórios e saberes. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 85-101. (Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica ∞ Educação).
VALLE, Ione Ribeiro. Da “identidade vocacional” à “identidade profissional”: a constituição de um corpo docente unificado. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, p. 209-230, jul./dez. 2002.