The role of the school and familiar environment on the development and inclusion of a deaf student
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4895Keywords:
Deafness, Inclusive Education, Libras, Bilingual EducationAbstract
With the Law nº 14,191/2021, bilingual education becomes a fundamental right of deaf students, consolidating itself as an important legal provision for school inclusion. The increase in the enrollment of deaf children in the first years of Elementary School and adherence to the National Literacy Child Commitment is seen as a challenge for teachers who must have taught literacy by the 2nd year of Elementary School. This research is a case study carried out in a municipal public school in Maceió-AL, through class observations and interviews, aiming to examine how the school and family environment enable the inclusion of a deaf child in the first year of Elementary School. As a theoretical contribution to deafness and educational practices with deaf people, this article highlights the works of Strobel (2013), Gesser (2009), Skliar (2026) and Karnopp (2004). The results showed that there is an effort on the part of the school community to promote the inclusion and development of deaf children, but despite legal advances, educational practices aimed at inclusion and promoting the development and learning of deaf children are still a major challenge for the school, due to gaps in the teacher's professional training, the lack of proficiency of the school community in Brazilian Sign Language (Libras), the lack of accessible resources and materials and a curriculum that considers Libras as the first language (L1) and the language of instruction, that is, the Portuguese language in written form as a second language (L2).
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília: Presidência da República. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm . Acesso em 25 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 14.191, de 03 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Brasília: Presidência da República 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.191-de-3-de-agosto-de-2021-336083749 . Acesso em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação infantil: saberes e práticas da inclusão. dificuldades de comunicação e sinalização: surdez. Brasília, MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/surdez.pdf >. Acesso em 03 de nov. 2022.
BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes médicas, 1996.
CARVALHO, Francisco. Reflexões em torno da inclusão em contexto educativo. In: FREITAS, Soraia Napoleão (org.). Tendências contemporâneas de inclusão. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2008. (31 - 47)
FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela (orgs.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
GESSER, Audrei. LIBRAS? Que língua é essa?: Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos (org.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos: EdUFSCar. 2021.
LAMOGLIA, Aliny. Surdez e direitos humanos - o que diz o relatório mundial sobre deficiência da Organização Mundial da Saúde. Revista Perspectivas do Desenvolvimento: um enfoque multidimensional Volume 03, Número 04, Julho 2015.
LUNARDI, Márcia Lise. Pedagogia da diversidade e pedagogia da diferença? Singularidades nos discursos das políticas inclusivas. In: FREITAS, Soraia Napoleão (org.). Tendências contemporâneas de inclusão. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2008. (113 - 130)
MÜLLER, Janete Inês. Língua Portuguesa na educação bilíngue de surdos. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, p. 291. 2016.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: ARTMED, 2004.
SKLIAR, Carlos (Org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos: interfaces entre pedagogia e linguística. - Porto Alegre: Mediação, 2016.
STROBEL, K. (2013). As imagens do outro sobre a cultura surda. (3ª ed). Florianópolis, SC: EdUFSC.
YIN, Robert K. Estudo de caso, planejamento e métodos. 2.ed. São Paulo: Bookman, 2001.