The griot inside and outside of school: towards a decolonial education
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4669Keywords:
Griots, Decolonial Education, African and Afro-Brazilian HistoryAbstract
The inclusion of the Afro-Brazilian perspective in formal education has made important advances in recent decades, enabling pedagogical innovations for the decolonization of education. Among the changes, we observed the presence of griots in schools, incorporating knowledge and teaching procedures from extra-academic spaces. The objective of this study is to follow the griots inside and outside the school, to understand the connection between educational practices in the formal space and the ancestral knowledge built in traditional spaces. We begin with a general contextualization of the figure of griots in an African context and their growing presence in Brazil today, reconstructing the process of their recent proliferation. Afterwards, we carried out an ethnographic monitoring of the educational activities of two griots in the metropolitan region of Porto Alegre. For several months, we observed the activities of griots at school (conversation circles, lectures, theatrical presentations) and outside of school (Capoeira meeting, Yoruba classes in terreiras of Batuque). The extra-academic experience of griots is fundamental in their performance at school. We highlight the study of African linguistic marks in Portuguese spoken in Brazil and colonial racism without linear temporality. With this, African and Afro-Brazilian history and culture is not introduced as a cold curricular component, but from an affective sensitivity and anti-racist position, confronting the colonial inertia of some practices rooted in everyday school life. We conclude that the collaboration of griôs in formal education has enormous potential to decolonize education, as long as it is coordinated with the actions of teachers.
Downloads
References
ABREU, A. E. L.; FRANCISCHETT, G. P. P. Direito Fundamental à educação de qualidade: a pedagogia dos multiletramentos e o pensamento decolonial diante das diferenças. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v. 24, n. 42, 2019. p. 232-253. https://doi.org/10.26694/les.v0i42.8842
ANJOS, José Carlos dos. (2019). Brasil: uma nação contra as suas minorias. Revista De Psicanálise Da SPPA, v. 26, n. 3, 2019. p. 507–522.
BARBOSA, Frederico e ARAÚJO, Herton Ellery (orgs.) Cultura Viva: avaliação do programa arte educação e cidadania. Brasília: Ipea, 2010.
COOK, William W. “The Afro-American Griot”. In: BROOKS, Charlotte K. (ed.) English and Language Arts for the Black Learner. Illinois: Black Caucus of the National Council of Teachers of English, 1985. pags. 260-272.
GOLDMAN, Márcio. 'Quinhentos anos de contato': por uma teoria etnográfica da (contra)mestiçagem. Maná, v. 21, p. 641-659, 2015. https://doi.org/10.1590/0104-93132015v21n3p641
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
GONZÁLEZ, Lélia. “Griot e Guerreiro”. In: Primavera para as Rosas Negras. São Paulo: Diáspora Africana Ed., 2018 [1984]. pp. 215-220.
HALE, T. A. From the griot of roots to the roots of griot: a new look at the origins of a controversial African term for bard. Oral Tradition, v. 12, n. 2, p. 249-278, 1997.
HALE, T. A. Griots and Griottes: Masters of Words and Music. Indiana: Indiana University Press, 2007.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. “A Tradição Viva”. In: KI-ZERBO, J. (ed.) História Geral da África, I: Metodologia e pré-história da África – 2.ed. rev. – Brasília : UNESCO, 2010. pags. 167-213.
KI-ZERBO, Joseph. “Introdução Geral“. In: KI-ZERBO, J. (ed.) História Geral da África, I: Metodologia e pré-história da África – 2.ed. rev. – Brasília : UNESCO, 2010. pags. XXXI-LVII.
LOPES, Nei. Bantos, malês e identidade negra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1988.
LOPES, Nei. Enciclopédia Brasileira da Diáspora Africana. São Paulo: Selo Negro Edições, 2014.
MARTINS, Bruno Rodolfo. Diversidade cultural nas aulas de Educação Física na Escola Pública: o embate com igrejas cristãs quando se trata de estudar culturas africanas e indígenas. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 1, N. 2, jun - set 2015, pag 324 – 338.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro. Processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo. 2ª ed. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2002.
NIANE, D. T. Soundjata, ou l'épopée mandingue. Paris, Présence Africaine, 1960.
NIANE, D. T. “O Mali e a segunda expansão manden”. In: NIANE, D. T. (ed.) História Geral da África, IV: África do século XII ao XVI. – 2.ed. rev. – Brasília : UNESCO, 2010. pags. 133-193.
PACHECO, L. Pedagogia Griô. A reinvenção da Roda da Vida. Lençois (BA): Ministerio da Cultura - Brasil, 2006.
ROCHA, Luiz Carlos Paixão. Políticas Afirmativas e Educação: A Lei 10.639/03 no contexto das políticas educacionais no Brasil contemporâneo. Dissertação (Mestrado em Educação). Curitiba: UFPR, 2006.
ROSA, Allan da. Costas Lanhadas (Revides e Segredos antes do 13 de Maio). In: Reza de mãe e outros contos. São Paulo: Editora Nós, 2016. p. 31-33.
SALOM, Julio Souto. Quando chega o griô: conversas sobre a linguagem e o tempo com mestres afro-brasileiros. Tese (Doutorado em Sociologia). Porto Alegre: IFCH/PPGS/UFRGS, 2019. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/200581
SANTOS, Carla Liane Nascimento dos; DANTAS, Tânia Regina. Processos de Afrobetização e Letramendo de (Re)Existências na Educação de Jovens e Adultos. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 45, n. 1., 2020.
SANTOS, Romilda Oliveira. A Literatura afro-brasileira e africana, caminho para implementação da Lei 10.639/03. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 1, N. 2, jun - set 2015, pag 277-292.
SODRÉ, Muniz. Cultura Negra. In: A verdade Seduzida. Por um conceito de cultura no Brasil. 3ª ed. Rio de Janeiro: DPA, 2005. pp. 89-140.
TONET, J. J.; RODRIGUES, C. R., MENEGHEL, S. M. Educação intercultural como possibilidade de reconhecimento e valorização das diferenças. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v.27, n.55, 2023. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.3993
TURINO, C. Pontos de cultura: o Brasil de baixo para cima. São Paulo: Anita Garibaldi, 2009.
VANSINA, J. “A tradição oral e sua metodologia”. In: KI-ZERBO, J. (ed.) História Geral da África, I: Metodologia e pré-história da África – 2.ed. rev. – Brasília : UNESCO, 2010. p. 139-166.