STRUGGLING AGAINST THE NATURALIZATION OF SOCIAL UNEQUALITIES: MEANINGS OF SOCIAL EDUCATORS ABOUT THEIR EDUCATIONAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.3594

Keywords:

Pedagogía Social. Educación Social. Formación Humana

Abstract

The goal of this paper is to investigate the signification of Social Educators about their educational practice as historical phenomenon in development. This article is part of our master degree in Education. This study emerges from the need to investigate which mediations in the educational practice of Social Educators contribute to the human formation of children and teenagers living in poverty. We are based on the assumptions of the Historical-Dialectical Materialism proposed by Marx; Engels (2007), on the Cultural-Historical Psychology based on Vygotsky's ideas (1995, 2007 and 2009), as well as on the understanding of education proposed by Saviani's Critical-Historical Pedagogy (2011, 2013). Such bases supported the discussion and understanding of the phenomenon through the analysis of data produced in the interview and reflective encounters (Szymanski; Almeida; Prandini,( 2018) with two social educators. We adopted as analysis procedure the analytical proposal of the Nuclei of Meaning elaborated by Aguiar; Soares and Machado (2015) and, Aguiar; Aranha and Soares (2021). As results, we apprehend that Social Pedagogy-Social Education presents itself as a questioning proposal of why "it is ignored?"; "what doors are open?" Social Educators understand that their work constitute a "process of confronting this line" imposed by the capitalist society, in the search for the appropriate conditions for the transformation of this situation, seeking to guarantee access to the cultural and material goods produced by the whole of humanity, which they have access so far.

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Author Biographies

Soraia Duarte Oliveira Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Formação Humana e Processos Educativos, Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal do Piauí (PPGEd/UFPI). Pedagoga pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e Bacharela em Serviço Social pela Faculdade Adelmar Rosado (FAR). Professora do Ensino Fundamental – anos iniciais, atuando nas disciplinas de Matemática e Português, da Secretaria Municipal de Educação (SEMED), Timon, Maranhão, Brasil. E-mail: soraiadoc@gmail.com.

Cristiane de Sousa Moura Teixeira, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal do Piauí (PPGEd/UFPI). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal do Piauí (PPGEd/UFPI). Pedagoga pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é Professora Programa de Pós-Graduação Educação da Universidade Federal do Piauí (UFPI) e Professora Adjunto I da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

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Published

2023-03-24

How to Cite

Duarte Oliveira Carvalho, S., & de Sousa Moura Teixeira, C. (2023). STRUGGLING AGAINST THE NATURALIZATION OF SOCIAL UNEQUALITIES: MEANINGS OF SOCIAL EDUCATORS ABOUT THEIR EDUCATIONAL PRACTICE. Languages, Education and Society, 27(53), 35–65. https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.3594

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