Quilombola school education and the quilombos: the protagonism of quilombo social movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3140

Keywords:

BNCC, Curriculum, Quilombola, quilombola Education

Abstract

This work investigated the current scenario of Quilombola School Education (EEQ) in the context of Rural Education. Next, we discuss the importance and timeliness of guiding teacher training for EEQ in the light of the most recent instituted norms. We also discussed the theoretical reference concepts and perspectives, with the aim of understanding the materiality of Public Policies on Environmental Education articulated with Historical-Critical Pedagogy in quilombola schools in the municipality of Bom Jesus da Lapa. We list the existing contradictions with the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC) and interlocutions of the programs of the Articulated Action Plan (PAR). We opted for the methodology of dialectical Historical Materialism (DHD) and its categories were used as analysis references. Research procedures were organized into document analysis, bibliographical research, questionnaires and interviews. Based on the development and analysis of the investigation, we verified the contexts and perspectives of teachers working in Quilombola Campesina Education, in Elementary Schools. We conclude that in that municipality there is a differentiated movement to strengthen the specificities of the EEQ and respect the diversity of the Quilombola peasant people.

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Author Biographies

Queziane Martins da Cruz, Prefeitura de Bom Jesus da Lapa

Pedagoga pela UNEB; Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - PPGEd/UESB; Especialista em Educação do Campo –IF Baiano e Gestão e Políticas Públicas na Educação Básica (UNEB), professora efetiva da rede Municipal e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade – GEPEMDECC/CNPq.

 

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-doutorado em Educação e Movimentos sociais (UNESP), Doutorado e Mestrado em Educação (FAE/UFMG), Professora do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL), Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Programa de Pós-graduação em Educação Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGE) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC/CNPq), Coordenadora da Rede Latino Americana de Educação do Campo - Movimentos Sociais (REDE PECC-MS) e Coordenadora do Programa Formacampo. Membro da Rede Diversidade e Autonomia na Educação pública (REDAP); Pesquisadora do Conselho Latino-americano de Ciências Sociais (Clacso), no GT Capitalismo digital. Bolsista em Produtividade de Pesquisa do CNPq.

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Published

2023-06-02

How to Cite

Cruz, Q. M. da ., & Ramos dos Santos, A. (2023). Quilombola school education and the quilombos: the protagonism of quilombo social movements. Languages, Education and Society, 27(54), 7–36. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3140

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