BNCC and curriculum for high school education: What do students think about training itineraries?
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3000Keywords:
BNCC high school, Regular high school, Full-time offer, Formative Itineraries, Policy cycleAbstract
In this text, we address issues around formative itineraries (IF) as part of the curriculum proposal for secondary education, based on the National Common Curricular Base (BNCCEM), in the discourse of strengthening youth protagonism. We question: How does the BNCC guide the construction of the High School curriculum from the perspective of training itineraries? What do students think about these training itineraries? We defined the following objectives: to investigate how the formative itineraries have been discussed while text production; highlight elements of secondary education reform; present research data developed on the subject and, finally, understand the curriculum then proposed by the regulations that constitute the BNCCEM. The empirical research took place in a full-time school located in the interior of the state of Ceará, from the perspective of nine students in the third year of high school, through questionnaires made available by google meet.The research data seem apparent from the students' understanding of what formative itineraries are, or even about the goals of the itineraries in the sense of entering into their formation, generating autonomy and empowerment, preparation for life, for others . As for the processes of construction of training itineraries for the class, the answers range from the operation, the indication of results, through the policy that are totally distant from the understanding of the theme, to the signaling of action in which the traffic according to the configuration and reconfiguration of propositions to what the local reality demands, demanded by the circumstances and punctual of the subjects and the school.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. A reforma do Ensino Médio do governo Temer, a Educação Básica mínima e o cerco ao futuro dos jovens pobres. Revista Holos, Ano 34, Vol. 08, 2018. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7065. Acesso em 03/01/2020.
BALL, Sthepen J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016b.
BALL, Sthepen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, pp. 10-32, jul/dez 2006. Londres, Reino Unido.
BALL, Sthepen J. Educação global: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996. Acesso em: 20/03/2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 18/01/2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Lei nº 13005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2014. Acesso em: 20/03/2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 18/01/2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Medida provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Acesso em: 20/03/2021. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992/pdf.
Acesso em 18/01/2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Brasília primeira parte, p. 1-3, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em 18/01/2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 15/10/2021.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Guia de implementação da Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018b.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Novo ensino Médio - Perguntas e respostas. s/d. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361 Acesso em 18/01/2020.
FERRETI, Celso João. A Reforma do Ensino Médio: Desafios da Educação Profissional. Revista Holos, Ano 34, Vol. 04 2018. Acessado em 03/01/2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6975
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Fabrício Augusto. Base nacional comum curricular do ensino médio: currículo, poder e resistência. 2019. 305 f. Tese (Programa de Pós-Graduação STRICTO SENSU em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia. 2019. Acesso em: 03/05/2020. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/4385
HENRIQUE, A. L. S. O PROEJA e a reforma do ensino médio (Lei n ° 13.415/2017).
Revista Holos, Ano 34, Vol. 03, 2018. Acesso em 20/05/2020.
LEMES, Julieta Borges. O PROEJA Trasiarte na educação de jovens e adultos do Centro de Ensino Médio 03 e na educação profissional do Centro de Educação Profissional de Ceilândia: significações e indicações de estudantes à elaboração de um itinerário formativo. 2012. 258 f. Dissertação (mestrado em educação) Universidade de Brasília, 2012. Acesso em: 03/05/2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/10771.
LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59- 75, jan./mai. 2019. Acesso em 03/01/2020. Disponível em:
MOURA, Dante Henrique. Educação Básica e Educação Profissional e Tecnológica: Dualidade Histórica e Perspectivas de Integração. Ano 23, v. 2 – 2007. Disponível em:https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em: 03/01/2020.
SANTOS, Jean M. C. Tavares; OLIVEIRA, Marcia Betania de. Tensões permanentes nas reformas do ensino médio. In: Alice Casimiro Lopes; Marcia Betania de Oliveira. (Org.). Políticas de currículo: pesquisas e articulações discursivas. 1ed.Curitiba: CRV, 2017, v. 1, p. 169-188.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO CEARÁ. Escola de tempo integral. 2018. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/escola-em-tempo- integral/ Acesso em: 12/07/2020.
SEDUC. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Projeto Jovem de Futuro. 2011. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/2011/08/25/projeto-jovem-de-futuro/
SILVA, Francely Priscila Costa e. A reforma do ensino médio no governo do Michel Temer (2016 - 2018). Dissertação (pós-graduação em educação) Universidade Federal de Minas Gerais, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32634. Acesso em: 03/05/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





