CHILDHOOD AND AUTHORITY IN INTERGENERATIONAL RELATIONSHIPS: GRANDPARENTS’S NARRATIVES ABOUT CHILDREN’S EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2962

Keywords:

Childhood. Authority. Grandparents and grandchildren. Intergenerational relationships. Education.

Abstract

The article presents an excerpt from the doctoral research and aims to reflect on childhood and authority in intergenerational relationships. In the methodology, a qualitative approach was followed, using the techniques of individual and collective interviews by digital means (Zoom platform and WhatsApp application). Ten individual interviews were carried out with seven grandmothers and three grandfathers, residents of the cities of Rio de Janeiro and Niterói, and a collective interview with six of their grandchildren. In this article, the perspective of grandparents on the role and the different attributions they have assumed in contemporary families is emphasized, calling into question the role of grandparents in the Education of children. The narratives show the tension between giving or not giving advice, the opposition of the participants to the idea that grandmothers and grandfathers miseducate, and affection, love, dialogue and play as valued aspects in the relationship with children. The text dialogues, mainly, with the philosophy of Walter Benjamin and the philosophical anthropology of Martin Buber. In addition to these theorists, Hannah Arendt, Myriam Lins de Barros, Françoise Dolto, Manuel Sarmento, among others, support this discussion.

Downloads

Author Biography

Liana Garcia Castro, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Educação (PUC-Rio), Mestra em Educação (PUC-Rio), Especialista em Educação Infantil (PUC-Rio) e Pedagoga (UERJ). Pesquisadora do grupo Infância, Formação e Cultura - INFOC (PUC-Rio). É Orientadora Pedagógica em escola da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias/RJ; Professora do Curso de Especialização em Educação Infantil; e Professora do Curso Normal Superior com Habilitação em Educação Infantil, no Instituto Superior de Educação Pró-Saber. 

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.

ATTIAS-DONFUT, Claudine. Les liens intergénérationnels. Vie Sociale, [Toulouse], n. 15, p. 45-60, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.3917/vsoc.163.0045. Acesso em: 30 jul. 2022.

ATTIAS-DONFUT, Claudine; SEGALEN, Martine. The construction of grandparenthood. Current Sociology, [London], v. 50, n. 2, p. 281-294, Mar. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0011392102050002622. Acesso em: 30 jul. 2022.

BAZÍLIO, Luiz; KRAMER, Sonia. Solidariedade em tempos de violência – apontamentos e inquietações. In: BAZÍLIO, Luiz; KRAMER, Sonia. Infância, educação e direitos humanos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 119-140.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica; arte e política. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987a.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1987b.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 18. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2015.

BUBER, Martin. ¿Que es el hombre? Tradução para o espanhol de Eugenio Imaz. México: FCE, 2011.

BUBER, Martin. Encontro: fragmentos autobiográficos. Tradução de Sofia Inês Albornoz Stein. Petrópolis, RJ: Vozes, 1991.

BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Tradução e notas de Carlos Díaz. Madri: Fundación Emmanuel Mounier, 2004.

BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas de Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Centauro, 2001.

BUBER, Martin. Sobre comunidade. Tradução de Newton Aquiles von Zuben. Campinas, SP: Perspectiva, 2008.

COUTO, Mia. O rio das Quatro Luzes. In: COUTO, Mia. O fio das missangas: contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DOLTO, Françoise. Os avós. In: DOLTO, Françoise. Os caminhos da educação. Textos recolhidos, anotados e apresentados por Claude Halmos. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1998. p. 171-184.

FREIRE, Madalena. Educador, educa a dor. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.

HILLESHEIM, Betina. Uma educação por vir: infância e potência. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 34, n. 123, p. 611-620, abr./jun. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200016. Acesso em: 30 jul. 2022.

INGOLD, Tim. Antropologia: para que serve? Tradução de Beatriz Silveira Castro Figueiras. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

KRAMER, Sonia. “Precisamos estar preparados para brincar muito!” [Entrevista cedida a] Anelise Nascimento, Nazareth Salutto e Silvia Néli Falcão Barbosa. Dossiê “Bebês e crianças: cultura, linguagem e políticas”. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 775-79, maio/ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/riae.2020.51073. Acesso em: 30 jul. 2022..

KRAMER, Sonia. Linguagem, cultura e alteridade. Para ser possível a educação depois de Auschwitz, é preciso educar contra a barbárie. Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason, [Barcelona], n. 31, p. 149-159, 2000. Disponível em: https://grupoinfoc.com.br/publicacoes/periodicos/p48_Linguagem_cultura_e_alteridade._Para_ser_possivel_uma_educacao_depois_de_Auschwitz_e_preciso_educar_contra_a_barbarie.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

LINS DE BARROS, Myriam. Autoridade & afeto: avós, filhos e netos na família brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1987.

MANNHEIM, Karl. El problema de las generaciones. Tradução para o espanhol de Ignacio Sánchez de la Yncera. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), [Madrid], n. 62, p. 193-242, 1993. Disponível em: http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

MARANGONI, Jaqueline; OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes de. Relacionamentos intergeracionais: avós e netos na família contemporânea. In: FALCÃO, Deusivania Vieira da Silva (org.). A família e o idoso: desafios da contemporaneidade. Edição do Kindle não paginada. Campinas, SP: Papirus, 2010.

MARTINS, Rosa Maria Castilho. Mulheres aprendem com mulheres: diálogo intergeracional sobre a prática de amamentar e os cuidados com o bebê. 2012. 155f. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2012. Disponível em: https://repositorio.uffscar.br/handle/ufscar/2285. Acesso em: 30 jul. 2022.

MOTTA, Flávia Miller Naethe. As crianças e o exercício de práticas de autoridade. 2007. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10411@1. Acesso em: 30 jul. 2022.

PEIXOTO, Clarice Ehlers. Solidariedade familiar intergeracional. In: ARAÚJO, Clara; SCALON, Celi (org.). Gênero, família e trabalho no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2005. p. 225-240.

PEIXOTO, Clarice Ehlers; LUZ, Gleice Mattos Luz. De uma morada à outra: processos de re-coabitação entre as gerações. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 29, p. 171-191, jul./dez. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-83332007000200008. Acesso em: 30 jul. 2022.

PORTO, Cristina Laclette. Álbum de retratos, infâncias entrecruzadas e cultura lúdica: memória e fotografia na Brinquedoteca Hapi. 2010. 309f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Departamento de Psicologia. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.35593. Acesso em: 30 jul. 2022.

QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Tradução de Giuliana Rodrigues com revisão técnica de Maria Letícia B. P. Nascimento. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-643, maio/ago. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200014. Acesso em: 30 jul. 2022.

RAMOS, Anne Carolina. Meus avós e eu: as relações intergeracionais entre avós e netos na perspectiva das crianças. 2011. 464f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/32306. Acesso em: 30 jul. 2022.

SALUTTO, Nazareth. Bebês e livros: relação, sutileza, reciprocidade e vínculo. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Numa, 2020. E-book. Disponível em: http://www.editora.puc-rio.br/media/E-Book-NazarethSalutto.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

SANTIAGO, Maria Betânia; RÖHR, Ferdinand. Formação e diálogo nos discursos de Martin Buber. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., Caxambu, MG, 2006. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT17-2672--Int.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A globalização e a infância: impactos na condição social e na escolaridade. In: GARCIA, Regina Leite; LEITE FILHO, Aristeo. Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-28.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003. Acesso em: 30 jul. 2022.

Published

2022-12-07

How to Cite

Castro, L. G. . (2022). CHILDHOOD AND AUTHORITY IN INTERGENERATIONAL RELATIONSHIPS: GRANDPARENTS’S NARRATIVES ABOUT CHILDREN’S EDUCATION. Languages, Education and Society, 26(51), 172–201. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2962

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.