Harnessing the potential of science journalism in High School: a report based on peer observation of teaching
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5738Keywords:
educational practices, scientific journalism, High School, peer observation of teachingAbstract
This paper aimed at documenting, through peer observation of teaching, the use of scientific journalism as a school educational practice in High School context, more specifically in a medium-sized private school in the city of Sorocaba, São Paulo, Brazil. This procedure is justified by the need to understand how the use of this type of complementary educational material occurs at this educational level, compared to its use already documented in Higher Education. Two observation sessions were conducted: one during a Biology class, and another during an interdisciplinary class (called Itinerários Formativos, which translates to Formative Itineraries) focusing on Geography, Physics, History, and Climate Change. As a result, we highlight the potential use of journalistic stories centered around the Humanities (about Education, for example), in addition to those based on hard and/or biological sciences. None of the stories were used to demonstrate the scientific method in action, as expected; instead, teachers used the journalistic stories to draw connections between theories and concepts that were relevant to the class they were teaching and contemporary socially acute topics, according to their own personal importance criteria. One of the main findings of this study is the apparent confusion among teachers regarding the differentiation between scientific stories published in journalistic context and papers published as part of actual scientific journals. There was also some difficulty in the process of selecting journalistic stories that were suitable for the planned educational objectives. These issues should be taken into account in possible teacher development programs aimed at diversifying complementary educational materials.
Downloads
References
CARNEIRO, Alexandra. Sobre as práticas de observação docente - o uso de instrumentos de registo para a observação em parceria da sala de aula. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, v. 16, p. 55-79, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3421. Acesso em: 10 mai. 2024.
CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 68, jan-mar, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/cWsmkrWxxvcm9RFvvQBWm5s/?lang=pt. Acesso em: 10 mai. 2024.
FERREIRA, Edna Maria de Oliveira; TRAMALLINO, Carolina Paola; VITORINO, César Costa. Lectura de textos de divulgación científica en la enseñanza secundaria: un análisis de la práctica docente. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 28, n. 56, p. 1–28, 2024. DOI: 10.26694/rles.v28i56.4961. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4961. Acesso em: 18 jul. 2024.
FERRÉS, Joan; PISCITELLI, Alejandro. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v.9, n.1, 2015, p.1-16. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21183/11521. Acesso em 10 mai. 2024.
GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 1999.
HISSA, A.; BRASIL, J. B. Novo Ensino Médio e os itinerários Formativos: possibilidades para os multiletramentos? Revista Travessias Interativas, v. 13, n. 28, 2023. DOI: https://doi.org/10.51951/ti.v13i28.p7-26. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/18126. Acesso em: 10 mai. 2024.
MARANDINO, Martha. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciênc. Educ., Bauru, SP, v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cmjvH7v4mFZMsdjV5bWLJfM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mai. 2024.
MARCONDES, Maria Inês. A observação nos estudos de sala de aula e do cotidiano escolar. In: MARCONDES, Maria Inês et al (orgs.). Metodologias e técnicas de pesquisa em Educação. Belém: EDUEPA, 2010.
OLIVEIRA, Isadora Caruso Fontana. Influência do Ácido Tânico no Envenenamento Grave por Venenos Ofídicos de Interesse Médico no Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciências Farmacêuticas) - Programa de Pós-Graduação em Ciências Farmacêuticas, Universidade de Sorocaba, São Paulo, 2021.
PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/S97k6qQ6QxbyfyGZ5KysNqs/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 mai. 2024.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso Profeta. Práticas educativas voltadas ao letramento científico: mapeamento da utilização do jornalismo de CT&I como material didático numa universidade comunitária de São Paulo. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022031, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4916. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4916. Acesso em: 10 mai. 2024.
PROFETA, Guilherme. Do museu à reportagem à sala de aula: a transposição didática de reportagens baseadas em fontes museológicas. Comunicação & Educação, v. 28, n. 2, p. 49-63, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v28i2p49-63. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/212294. Acesso em: 10 mai. 2024.
PROFETA, Guilherme. Em publicação de Oxford, professor da Uniso explora relação entre Paulo Freire e a educação ambiental. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba-SP, v. 3, n. 6, p. 6-12, dez. 2020. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r6/oxford-educacao-ambiental-paulo-freire.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
REIGOTA, Marcos Antonio dos Santos. Environmental education in Brazil and the Influence of Paulo Freire. Oxford Research Encyclopedia of Education, v. abril, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://oxfordre.com/education/display/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-685. Acesso em: 10 mai. 2024.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ROBERSON, William. Peer Observation and Assessment of Teaching: A Resource Book for University Faculty, Administrators, and Students who Teach. El Paso: UTEP Center for Effective Teaching and Learning / Instructional Support Services, 2006. Disponível em: https://www.utep.edu/faculty-development/_Files/docs/utep_peer_observation_booklet.pdf. Acesso em: 30 ago. 2023.
TROMBETA, Edison. Opções para tratamento de acidentes ofídicos: dissertação da Uniso estuda tratamento alternativo para vítimas de acidentes com serpentes. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba-SP, v. 6, n. 11, p. 14-18, jun. 2023. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r11/serpentes-acidente-ofidico.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
UNISO CIÊNCIA até aqui. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba-SP, v. 5, n. 10, p. 6-11, dez. 2022. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r10/pesquisa-pos-graduacao-pesquisa.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.