CURRICULAR APPROACHES FOR INITIAL TRAINING: WAYS OF BEING AND BECOMING AN EARLY EARLY EDUCATION TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5405

Keywords:

Curriculum, Teacher training, Child education

Abstract

The article is an excerpt from a Doctorate in Education research that discusses play in the Curriculum of the Pedagogy Course at the Caxias-UEMA Campus and its possible implications for the training of Early Childhood Education teachers, based on Historical-Dialetic Materialism . It is part of the theoretical-methodological framework of qualitative, bibliographic and documentary research. It is based on theorists such as Martins (2010), Freitas (2002) André (2009), Teles (2018), Freire (2015), Saviani (2008), Vygotsky (2001, 2003), among others, and on official documents that historically guide teacher training, with emphasis on LDBEN/1996, PNE/2014 and the National Curricular Guidelines for the Training of Basic Education Teachers at Higher Education level, established based on CNE/CP Opinion No. 9, of May 8, 2001 and CNE/CP Resolution No. 1, of 18 February 2002. The study allowed us to understand some curricular approaches that impact the initial training of teachers, their ways of being and doing things in the teaching profession, and more specifically, the need for early childhood education teacher training based on omnilaterality.

Downloads

Author Biographies

Marinalva Veras Medeiros, State University of Maranhão

PhD in Education from the Federal University of Pará (UFPA). Adjunct Professor I at the State University of Maranhão campus Caxias/UEMA. His research interests include: teacher training, curriculum, early childhood education and educational practices. She has publications in indexed national and international journals, book chapters. Email: marinalvaveras09@gmail.com 

Waldir Ferreira de Abreu, Federal University of Pará

PhD in Human Sciences and Education from PUC-Rio. Associate Professor III at the Federal University of Pará (UFPA). Deputy coordinator of the Postgraduate Program in Education - PPGED/ICED/UFPA. Areas of research interest include: teacher training, decolonial pedagogy, philosophy and educational practices. It has publications in indexed national and international journals, book chapters. Coordinator of the Study and Research Group in Education, Childhood and Philosophy at UFPA. Email: waldir@ufpa.br

References

ANDRÉ, M. Pesquisas em formação de professores: contribuições para a prática docente. In: PINHO, S. Z. Formação de professores: o papel do educador e sua formação. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 241-255.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nº 9394/96. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília: Inep, 2021. Disponível em:

https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.

BRASIL. Parecer do CNE/CP nº 9 de 08 de maio de 2001. Analisa a proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf . Acesso em: 19 set. 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf . Acesso em 19 set. 2021.

CAMPOS, R. de F. A reforma da formação inicial dos professores da Educação Básica nos anos de 1990: desvelando as tessituras da proposta governamental. 2002. 242f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2002.

EVANGELISTA, O.; SHIROMA, E. Profissionalização: da palavra à política. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (org.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Editora Porto, 2003. p. 27-46.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embates entre projetos de formação. Educ. Soc., Campinas, SP, n. 80, p. 136-197, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hH5LZRBbrDFKLX7RJvXKbrH/?lang=pt. Acesso em 13 set. 2021.

GIROUX, A. H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou curriculares de Educação Infantil: para retomar o debate. Revista Pró-posições, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 65-82, 2002. Disponível em:

https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643954.

Acesso em: 01 set. 2021.

KUHLMANN JR. M. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KUENZER, A. Z. As políticas de formação: a constituição da identidade do

professor sobrante. Educação & Sociedade. Campinas, v. 20, n. 68, p.163-183, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/yXkX6Nmc398FDDQcsJwm38P#. Acesso em: 31 jan. 2024.

LIMONTA, S. V. Currículo e formação de professores: um estudo da proposta curricular do curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Goiás. 2009. 327f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, 2009.

MARTINS L. M. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-32.

MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M. Contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica para a Formação de Professor. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, p. 97-105, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702. Acesso em: 5 mar. 2022.

MEDEIROS, M. V. Tecendo sentidos e significados sobre a prática pedagógica do supervisor escolar. 2007. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2007.

MEDEIROS, M. V.; CABRAL, C. L. O. Formação Docente: da teoria à prática em uma abordagem sócio-histórica. Revista E-curriculum, São Paulo, v.1, n. 2, 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3122. Acesso em: 11 jun. de 2020.

MEDEIROS, M. V.; ABREU, W. F. Políticas de Formação de Professores no Brasil: um olhar a partir do Materialismo Histórico-Dialético. In: ABREU. W. F. de et al. (org.). O grupo de estudos e pesquisas em educação, infância e filosofia como lócus de humanização e formação de sujeitos. Belém: RFB, 2021. p. 257-276.

MELLO, G. N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visăo radical. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v.14, n.1, p. 98-110, 2000.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

OLIVEIRA, A. S.; BUENO, B. O. Formação às avessas: problematizando a simetria invertida na educação continuada de professores. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 4, p. 875-890, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GZt6QtnRFgDRcFVrvZjsYsk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2021.

PASQUALINI, J. C.; MARTINS, L. M. Currículo por campos de experiência na educação infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342301480_Curriculo_por_campos_de_experiencia_na_educacao_infantil_ainda_e_possivel_preservar_o_ensino_desenvolvente. Acesso em: 04 de fev. 2024.

PERRENOUD, P. Prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, P. Formação contínua e obrigatoriedade de competências na profissão de professor. In: CONHOLATO, M. C. et al. Sistemas de avaliação educacional. São Paulo: FDE, 1998. (Ideias; 30). p. 205-248.

RAUPP, M. D. Concepções de formação das professoras de Educação Infantil na produção científica brasileira. In: VAZ, A. F; MONN, C. M. Educação Infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Harmonia: São Paulo, 2012. p. 139-156.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCHON, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SILVA, S. M. Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação de Professores: flexibilização e autonomia. 2006. 220f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

STENHOUSE, L. A investigação com base no ensino. Madrid: Morata, 1985.

¬TARDIF, M. GAUTHIER, C. O professor como ator racional: que racionalidade? que saber? Que julgamento? In: PERRONOUD, P. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 177-202.

TEIXEIRA, S. R. S. A Educação em Vigotski: prática e caminho para a liberdade

In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 47, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/ZkmZLqzStG7gZknWBDxVRsM/. Acesso em: 08 jul. 2022

TELES, F. P. O brincar na Educação Infantil com base em Atividades Sociais, por um Currículo não Encapsulado. 2018. 216f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-09-03

How to Cite

Veras Medeiros, M. ., & Ferreira de Abreu, W. (2024). CURRICULAR APPROACHES FOR INITIAL TRAINING: WAYS OF BEING AND BECOMING AN EARLY EARLY EDUCATION TEACHER . Languages, Education and Society, 28(58), 1–26. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5405

Similar Articles

<< < 74 75 76 77 78 79 80 81 82 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)