Curriculum policies in Mexico and Brazil: international and local context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3135

Keywords:

Curriculum, Speech, Culture

Abstract

The present work aims to analyze, through a comparative analysis, curricular policies in semiperipheral national states, namely – Brazil and Mexico. The investigative focus focuses on the homogeneous and national curricula that were produced in both countries and how these homogenizing policies violated differential aspects of the fabric of the social as they were produced as a responsiveness to global and macroeconomic demands. With this focus, it is intended to pay attention to issues that are configured as exclusion and silencing in curricular policies, highlighting the indigenous issue in the Mexican case and the case of blacks in the Brazilian context. As a way of developing such an investigative proposal, we used a research of document analysis and literature review as a strategy to problematize curricular discourse produced in the tension and articulation between global and local spheres. We are interested in this study to focus on the relationships between the curriculum and social, political, cultural and intercultural discourses, the propositional aspects, as well as the discussions that should continue to be promoted to think about the relationship between education, social and society. societies) and the elaboration of the curriculum as models and educational proposals. In the end, we point out the violent nature of the curricular proposals under analysis insofar as, when they propose themselves as homogeneous, they seek, from stereotypes and colonization strategies, to erase the differential dimension that constitutes society.

Downloads

Author Biography

Dafne Gonzalez Solís, Universidad del Valle de México

Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É Directora Nacional de Negocios, Universidad Del Valle de Mexico (UVM). Tem graduação em Relações internacionais no Instituto Tecnológico Autônomo de México. Colaborou no Projeto de Avaliação da Especialização em Educação integral para a sexualidade. Universidade Pedagógica Nacional do México. Ciudade de México (2010-2011). Tem participado em projetos de pesquisa principalmente nos seguintes temas: política, currículo, interculturalidade, saúde, educação para adultos e avaliação.

References

APPADURAI, Arjun. Dimensões culturais da globalização, Teorema, Lisboa 2004

APPADURAI, Arjun. Gender, Genre and Power, University of Pennsylvania Press, 1991.

APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas, Appadurai era director de edição na Cambridge University Press, 1986;

BHABHA, Homi K. O bazar global e o clube dos cavalheiros ingleses (textos selecionados). Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

BHABHA, Homi K. Nuevas minorias, Nuevos derechos: notas sobre los cosmopolitismos vernáculos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto. Política de la retórica. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

LACLAU, Ernesto. Misticismo, retórica y política. Buenos Aires/México: Fondo de Cultura Económica, 2006, p. 57-127.

LACLAU, Ernesto. La Razón populista. 2.ed. México: F. C. Económica, 2006.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo, Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo: questões teórico-metodológicas. In: Alice Casimiro Lopes; Rosanne E. Dias; Rozana Abreu. (Org.). Discursos nas políticas de currículo. 1ed. Rio de Janeiro: Quartet Editora / Faperj, 2011, v. 1, p. 19-45.

LOPES, Alice Casimiro; MATHEUS, Danielle dos Santos. Sentidos de qualidade na política de currículo (2002 – 2012). Educação & Realidade, 2014.

LOPES, Alice Casimiro. A qualidade da escola pública: uma questão de currículo? In: TABORDA, Marcus; FARIA FILHO, Luciano; VIANA, Fabiana; FONSECA, Nelma; LAGES, Rita (Orgs.). A qualidade da escola pública. Belo Horizonte: Mazza, 2012b. v. 1, p. 15-29.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, v. 39, p. 7-23, 2013.

LOPES, Alice Casimiro. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, Alice Casimiro; ALBA, Alicia de (Orgs.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014a, v. 1, p. 43-62.

LOPES, Alice Casimiro. No habrá paz en la política. Debates y Combates, v. 4, p. 1-25, 2014b.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas (UnB), v. 21, p. 445-466, 2015a.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C.; MENDONÇA, Daniel de (Orgs.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015b. v. 1, p. 117-147. LOPES, A. C.;

LOPES, Alice Casimiro; CUNHA, E. ; COSTA, H. H. C. Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 392-410, 2013.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. F. (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 285-296, maio/ago. 2006.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escolar não tem que ensinar?: Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v.17, p.539 - 554, 2017a.

MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento Escola Sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educação & Sociedade, v. 38, p. 507-524, 2017b.

MACEDO, Elizabeth. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, v. 32, p. 45-68, 2016.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem?. Educação e sociedade, v. 36, p. 891-908, 2015.

Published

2022-12-27

How to Cite

Gonzalez Solís, D. (2022). Curriculum policies in Mexico and Brazil: international and local context. Languages, Education and Society, 26(52), 300–320. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3135

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.