Political actions and collaboration regime in favor of the bncc: The so-called interfederative pact
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3133Keywords:
BNCC, Curriculum Policies, Political actions, Collaboration regime, Interfederative PactAbstract
In this text, we focus specifically on discussing the political movements on the definition of the new curricular standards known as the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) generated since the MEC made public the national debate on the Basic Education curriculum. We therefore dedicate ourselves to understanding the strategies in the collaboration regime in the face of the normative character of the document and interpreting the divergences of positions, as well as understanding the meaning of the action that involves the collaboration regime present in the interfederative pact. Our argument is that the discourse of collective participation tried to legitimize the normativity of the document and that decision-making privileges the participation of specialists and members of the private sectors. Therefore, we suggest, in the text, as a basis for a post-foundational study reference that, since the production process of the BNCC there is a movement that aims to articulate subjects, institutions and the multiplicity of thoughts about the production of the curricular field, marked by the power relations and tensions between social demands, intentions and/or political agreements.
Downloads
References
ABdC/ANPEd. Exposição de motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. 2015. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org/images/stories/pdfs/posicionamento_AE_BNCC.pdf.
AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas [livro eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. Disponível em: https://anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
BALL, S. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1997.
BONINI, A.; COSTA-HÜBES, T. C. O contexto de produção da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): cenas dos bastidores. In: COSTA-HÜBES, T. C.; KRAEMER, M. A. D. (Orgs.). Uma leitura crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 17-39.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/.
BRASIL. Guia de implementação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://implementacaobncc.com.br/wp-content/uploads/2020/02/guia_implementacao_bncc_atualizado_2020.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC/Secretaria da Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
BARSIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão Preliminar. 2ª versão revista. Brasília: MEC/Secretaria da Educação Básica, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão Preliminar. Brasília: MEC/Secretaria da Educação Básica, 2015.
BARSIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
BORGES, V.; PEREIRA, T. V. Des-sedimentações de discursos que tendem a projetar políticas curriculares para a formação docente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 660-682, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/25157 . Acesso em: 14 de novembro de 2022.
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2019.
CUNHA, É. V. R.; RITTER, C. S. A experiência como perturbação à prescrição na política curricular. Revista Roteiro, v. 26, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23890/15749. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
CUNHA, É.; LOPES, A. C. Base Nacional Comum Curricular: regularidade na dispersão. Investigación Cualitativa, Urbana, International Association of Qualitative Inquiry, v. 2, p. 23-35, 2017. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2018/05/CunhaLopes2017.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
DERRIDA, J. Gramatologia. Trad. Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2004.
HYPOLITO, A. M. BNCC, Agenda global e formação docente. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/995. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
LACLAU, E. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemony and socialist strategy: towards a radical democratic politics. London: Verso, 1985.
LACLAU, E.; MOUFFE, C.. Hegemonía y estrategia socialista. Buenos Aires: Fondo de cultura económica, 2004.
LEMOS, G. A. R.; MACEDO, E. F. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, Brasília, v. 25, p. 57-73, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C.; MENDONÇA. D. (orgs.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.
LOPES, A. C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas [livro eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. p. 28-33. Disponível em: https://anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./maio, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/963. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./maio 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/967. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. “A base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas [livro eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. p. 28-33. Disponível em: https://anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a base nacional curricular comum. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p.507-524, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/JYfWMTKKDmzVgV8VmwzCdQK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 32, n. 2, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010246982016000200045&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MxBmvSrkFgnFRrm5XsRWzgg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MICHETTI, M. Entre a legitimação e a crítica: as disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Ciências Sociais [online], v. 35, n. 102, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/7NZC9VwjKWZKMv4SPQmTXPJ/?lang=pt. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MOUFFE, C. La nueva lucha por el poder. 2002. Disponível em http://www.politica.com.ar/Filosofia_politica/La_nueva_lucha_por_el_poder_Mouffe.htm. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
MOUFFE, C. La paradoja democrática. Barcelona: Gedisa, 2003.
MOUFFE, C. On the political. New York: Routledge, 2005.
NEIRA, M.; ALVIANO JÚNIOR, W.; ALMEIDA, D. F. A primeira e segunda versões da BNCC: construção, intenções e condicionantes. EccoS – Revista Científica [online], v. 41, p. 31-44, 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6807. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
OLIVEIRA, I. B.; FRANGELLA, R. C. P. Com que bases se faz uma base? Interrogando a inspiração político-epistemológica da base nacional comum curricular (BNCC). In: SILVA, F. C. T.; XAVIER FILHA, C. Conhecimento em disputa na Base Nacional Comum Curricular. Campo Grande: Oeste, 2019. p. 25-34.
SILVA, M. R. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 123-135, jan./maio 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/965/pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
SÜSSEKIND, M. L. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 91-107, jan./maio 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/980/pdf. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
TOMÉ, C.; SANTOS, M. Formação em deslocamento: ficção e contrariedade em torno na BNCC. Revista Roteiro, v. 26, p. 1-28, 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23829/15755. Acesso em: 14 de novembro de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.