CARTOGRAFÍA PROFANA: POLÍTICAS-POÉTICAS DEL CURRÍCULO Y DEL ESPACIO EN LA GEOGRAFÍA ESCOLAR

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2970

Palabras clave:

Cartografía Profana, escuela de geografía, Currículum

Resumen

This article is a performative-fabulation with and about a Profane Cartography in School Geography. Product of thoughts and wishes of mapping with students from a basic school in the Historic Center of Salvador, BA. We opted for a weak ontology, in the field of the post-structural approach, in which the mappers are dimmed in the continuum between map and mapping, which allowed them to compose operations of the uncontrollable, of what cannot be banished, in the tension of traversing the crossroads School Geography, pointing out the space and the curriculum as open dimensions, which are reconstructed in the flow of knowledge and practices of the affections of/in the bodies. Writing of errant lines like a hypertext interspersed with notifications, metaphorically presented as stones, picked and tripped at the immanent crossroads of this plot. What can a Profane Cartography in the context of a School Geography do? It proposes articulations of these experiences with the translation, hybridization and detachments engendered by Massey's open space propositions, Derrida's contributions on textualization, hodology in Besse and intersections of Deleuze's concepts.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Vitor Marques, Universidade Federal da Bahia

Doutorando em Educação na Universidade Federal da Bahia (UFBA), Graduado em Licenciatura em Geografia na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação em Exercício de Professores (FEP/CNPq).

Maria Inez Carvalho , Universidade Federal da Bahia

Pós-doutora em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho (UMinho) Portugal, Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professora Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED/UFBA) e Lider do Grupo de Pesquisa sobre Formação em Exercício de Professores (FEP/UFBA).

Citas

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução de Selvino J. Assman. 1ª reimpressão. São Paulo: Boitempo, 2007.

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, dez., v. 1, n. 2, pp. 99-116, 2001.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

BUTLER, Judith. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. In: Theatre Journal. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, Vol. 40, n. 4., Dec., pp. 519-531, 1988.

BUTLER, Judith. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidós, 2010.

CARVALHO, Maria Inez. O a-com-tecer de uma formação. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 29, p. 159 a 168, jan./jun., 2008.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano I: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.

COSTA, Hugo Heleno Camilo. “SERÍAMOS A POLÍTICA QUE CRITICAMOS?”:: a interlocução do povo da Geografia na produção da BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 125–152, 2020. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.913

DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. Tradução de António M. Magalhães. Porto: RÉS-Editora Lda, 2001.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. 3ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2008.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São

Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: Crítica e clínica. São Paulo, Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2 - v. 5. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. V.1. Rio de Janeiro: Ed.34, 1995.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DERRIDA, Jacques. A Farmácia de Platão. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DERRIDA, Jacques. The spati al arts: na interview with Jacques Derrida. In: Brunett e, P.; Wills, D (orgs.). Desconstructi on and visual arts: art, media, architecture. Cambridge: Cambridge University Press, 1994, 9-32.

DERRIDA, Jacques. Margens da Filosofia. Campinas: Papirus, 1991.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERRAZ, Cláudio Benito Oliveira. Cartografias Sonoras: do olhar fixo para a escuta nômade. In: ANTÔNIO, Vieira. JULIÃO, Rui P. (coords.). Atas do XIV Congresso Ibérico de Geografia – Jangada de Pedra: geografias – ibero – afro – amercianas. Guimarães (PT): Universidade do Minho, 2014, p. 436-441.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro, Graal, 1999.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozez, 1996.

JACQUES, Paola Berenstein. Elogio aos errantes. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2014.

LANCETTI, A. Clínica peripatética. São Paulo: Hucitec, 2014.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LONG, Richard. Selected Statements and Interviews. London: Haunch of Venison, 2007.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v.11, n. 32, p. 285-372, maio/ago, 2006.

MARQUES, Vitor; CARVALHO, Maria Inez. A noção de Absurdo em Camus e a Geografia Escolar. Revista Signos Geográficos, v. 4, p. 1-20, 2022.

MARQUES, Vitor; ROCHA, Cléa Cardoso da; FARIA, Marcelo Oliveira. Intersecções de uma corrida orientada na (re)construção dos conhecimentos cartográficos. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 05–21, 2022.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Tradução de Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 312p., 2008.

MILAGRES do Povo. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: TENDA Dos Milagres: Trilha Sonora da Minissérie. [S. l.]: Som Livre, 1985. LP, Lado A / Faixa 1.

NIETZSCHE, Friedrich. Obras Incompletas (Os Pensadores); Tradução e notas de Rubens Rodrigues Torres Filho. 4 ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografías menores. Pro-Posições, v. 20, n. 3, p. 17-28, 2009.

PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio.; CARVALHO, Maria Inez; SÁ, Maria Roseli Gomes Brito de. Pesquisa (Auto)Biográfica em Chave Pós-estrutural: conversas com Judith Butler. Práxis Educativa, v. 12, n. 1, p. 203-222, jan/abr, 2017.

PRESNER, Todd. Remapping German-Jewish Studies: Benjamin, Cartography, Modernity. German Quarterly, American Association of Teachers of German, Cherry Hill, v. 82, n. 3, p. 293-315, 2009.

SERPA, Angelo. Extrato das discussões on-line do ciclo Sennett, no âmbito das atividades do Grupo Espaço-Livre. Salvador, 2015.

SERPA, Angelo. Lugar, paisagem e experiência / Place, landscape and experience. Geograficidade, v, 10, n. Especial, p.99-105, 6 out. 2020.

ST. PIERRE, Elizabeth Adams. Uma história breve e pessoal da pesquisa pós-qualitativa. Trad. Felipe Aguiar. Ponta Grossa: Práxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 1044-1064, set./dez, 2018.

VATTIMO, Gianni. O fim da Modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. Tradução de Eduardo Brandão. 2ªed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Publicado

2022-12-27

Cómo citar

Marques, V., & Carvalho , M. I. . (2022). CARTOGRAFÍA PROFANA: POLÍTICAS-POÉTICAS DEL CURRÍCULO Y DEL ESPACIO EN LA GEOGRAFÍA ESCOLAR. Lenguaje, Educación Y Sociedad , 26(52), 82–112. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2970

Artículos similares

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.