The presence of popular education and health in the letters of Carlos Rodrigues Brandão
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2881Keywords:
History of Popular Education, Popular Education, Health, LettersAbstract
The article aims to highlight the presence of the themes: Popular Education and Health, in letters by Carlos Rodrigues Brandão, in order to promote a dialogue between these two fields of action. It is a documentary research based on unpublished materials by Carlos Rodrigues Brandão (letters) and other materials from magazines: Notebooks of the Ecumenical Center for Documentation and Information (CEDI) and Notebooks of Popular Education of Nova: research, evaluation and advice, which they are important interlocutors of educational processes, linking the themes of Popular Education and Health. Data analysis had reflective contributions from reference authors in the field of Popular Education, among them we highlight: Paulo Freire, Osmar Fávero, Fernanda Paulo and Eymard Mourão Vasconcelos. We identified, among the results of this study, that in Brazil and Latin America, there is a lack of first-hand documentary studies, referring to Popular Education. The experiences presented are little known and studied, thus, they have potential for the production of education for insurgencies: this is a Latin American pedagogy.
Downloads
References
BRASIL. Portaria nº 1.256, de 17 de junho de 2009. Institui o Comitê Nacional de Educação Popular em Saúde (CNEPS). Diário Oficial da União, Brasília, 17 jun. 2009. Disponível em:https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2009/prt1256_17_06_2009.html. Acesso em: 10 maio 2021.
BRASIL. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde - PNEP-SUS. Diário Oficial da União, Brasília, 19 nov. 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 10 maio 2021.
BRASIL. Portaria nº 11, de 23 de maio de 2014. Institui o Marco de Referência da Educação Popular para as Políticas Públicas. Diário Oficial da União, Brasília, 23 e maio 2014.Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2014/prt1082_23_05_2014.html. Acesso em: 10 maio 2021.
BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
CONDINI, M. A Pedagogia da Esperança em Dom Helder Camara. Revista de Ensino e Pesquisa em Administração e Engenharia, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 147- 164, jan./jun. 2016. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo1775607-a-pedagogia-da-espera%C3%A7a-em-dom-helder-camara. Acesso em: 14 mar. 2021.
FÁVERO, O.; MOTTA, E. Educação popular e educação de jovens e adultos: memória e história. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DO CENTRO DE MEMÓRIA, 2016, São Paulo. Anais: VIII Encontro Nacional do Centro de São Paulo: Unicamp, 2016, p. 1-15.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FURTADO, C. Formação Econômica do Brasil.34. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GOMES, L. B.; MERHY, E. E. Compreendendo a Educação Popular em Saúde:
um estudo na literatura brasileira. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, RJ, 27(1), p. 7-18, jan. 2011. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csp/2011.v27n1/7-18/pt. Acesso em: 25 jul. 2021.
MAUÉS, R. H. Comunidades "no sentido social da evangelização": CEBs, camponeses e quilombolas na Amazônia Oriental Brasileira. Religião & Sociedade, Rio de Janeiro, RJ, v. 30, n. 2, p. 13-37, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rs/v30n2/a02v30n2.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2021.
PAULO, F. dos S. A formação dos (as ) educadores (as)populares a partir da práxis: um estudo de caso da AEPPA. 2013. 278f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
PAULO, F. dos S. Pioneiros e pioneiras da educação popular freiriana e a universidade. 2018. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018.
PAULO, F. dos S. Carlos Rodrigues Brandão (1940). In.: PITANO, S. de C.;STRECK, D. R.; MORETTI, C. Z. (Org.). Paulo Freire: uma arqueologia bibliográfica. 1. ed. Curitiba:Appris, 2019.
PAULO, F. dos S.; SANTOS, M. S. Cartas De Carlos Rodrigues Brandão e a Educação Não Escolar. In: PAULO, F. dos S.; DICKMANN, I. (Org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. Chapecó: Livrologia, 2020, p. 88-102.
PAULO, F. dos S; GAIO, A. Educação popular nas cartas do educador Carlos Rodrigues Brandão: contribuições para a pedagogia latino-americana– Chapecó: Livrologia, 2021.
STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular nos serviços de saúde. São Paulo: Hucitec, 1988.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular: de uma prática alternativa a uma estratégia de gestão participativa das políticas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, RJ, v. 14, n. 1, p. 67-84, 2004. Disponível em:https://www.scielo.br/j/physis/a/zdzwnsyC9nQV8dNgsDqbxLd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular e a atenção à saúde da família. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular em saúde: constituição e transformação de um campo de estudos e práticas na Saúde Coletiva. In: PELICIONI, M. C.; MIALHE, F. L.(Org.). Educação e promoção da saúde: teoria e prática. São Paulo: Santos, 2012. p. 313-348.
VASCONCELOS, E. M.; VASCONCELOS, M. O. D.; SILVA, M. O. da. A contribuição da Educação Popular para a reorientação das práticas e da política de saúde no Brasil. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, BA, v. 24, n. 43, p. 89-106, jan./jun. 2015. Disponível em:http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/texto-2-1-artigo-eymard.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.