SOCIO-SCIENTIFIC TRAINING IN LICENSING IN CHEMISTRY: SPEECH AND TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2848

Keywords:

Degree in Chemistry; Teacher training; Resume; Socio-scientific formation.

Abstract

Socio-scientific training must be understood as the ability to relate chemical knowledge to social reality, reflecting on the interrelationships between science and technology within society, thus seeking to train critical citizens and able to make a personal and social decision regarding problem situations related to Science and Technology. Our research had as a guiding question to perceive if the degrees in Chemistry work the formation of teachers in a socio-scientific perspective as a means of dialogue between scientific formation and its relation with the social context, providing the expansion beyond the model of technical rationality, historically instituted. Our objective was to investigate elements constituting a socio-scientific perspective in the formation of teachers in undergraduate courses in Chemistry, aiming to identify an integration and articulation of this formation with the knowledge and practices of the teacher formation. Our research was of the qualitative type, where we chose the Collective Subject Discourse (CSD) as a method, in an approximate way that consists of the junction of the discourse of each subject participating in the research, giving rise to a discursive synthesis, which represents the collective qualitative thinking, presenting symbolically what the social collective of the research subjects thinks. The research sites were the Bachelor's Degree in Chemistry from two universities, one Federal and the other State. We observed that the training of licensed teachers in Chemistry favors technical-instrumental rationality and scientific disciplinary knowledge, not substantially and continuously dialecting these components with a socio-scientific and critical perspective in the training processes.

Downloads

Author Biographies

FRANCISCO MARCONCIO TARGINO DE MOURA, Universidade Estadual do Ceará

Licenciado em Ciências pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Educação com área de concentração em Formação de Professores pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor de Ciências da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza, em exercício na Escola de Tempo Integral José Carvalho da Regional VI. Tem experiência na área de Educação, atuando em cursos de formação de professores e assessoria pedagógica, principalmente nas seguintes áreas: Avaliação, Planejamento, Metodologia do Ensino de Ciências, Pesquisa Educacional, Formação de Professores e Estágio de Docência.

CLAUDIA CHRISTINA BRAVO E SÁ CARNEIRO, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - UFC

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Ceará (1972), graduação em Química pela Universidade Federal do Ceará (1971), mestrado em Química Inorgânica pela Universidade Federal do Ceará (1983) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998) . Atualmente é professora colaboradora / da Universidade Estadual do Ceará e professor permanente - doutora - pós-doutora da Universidade Federal do Ceará. Tem na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino superior, ensino de ciências, formação de professores de ciências, ensino de química e formação do professor de química.

References

ALMEIDA, Anderson Soares de; SANTOS, Aldenir Feitosa dos. Novas perspectivas metodológicas para o ensino de Química: prática e teoria contextualizada com o cotidiano. Diversitas Journal. v. 3, n. 1, p. 144-156, jan./abr., 2018.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras. São Paulo - SP, v. 01, n. 01, p. 18-43, 2008.

ARROIO, Agnaldo; RODRIGUES FILHO, Ubirajara Pereira; SILVA, Albérico Borges Ferreira da. A Formação do Pós-Graduando em Química para a Docência em Nível Superior. Revista Química Nova, v.. 29, n. 6, p. 1387-1392, 2006.

ARROIO, Agnaldo. Formação Docente para o Ensino Superior em Química. In: VII Enpec – Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis – SC Anais eletrônicos..., Florianópolis - SC, UFSC, 2009.

AULER, Décio. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: Pressupostos para o Contexto Brasileiro. Revista Ciência e Ensino, Campinas-SP, v. 1, n. Especial, Não Paginado, 2007.

AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. Reflexões para a Implementação do Movimento CTS no Contexto Educacional Brasileiro. Revista Ciência e Educação. São Paulo - SP, v. 07, n. 01, p. 1-13, 2001

BORTOLETTO, Adriana; CARVALHO, Washington Luiz Pacheco de. Temas sócio-científicos: análise dos processos argumentativos num contexto escolar. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis. Atas… Rio de Janeiro: Abrapec, 2009.

CARNEIRO, Claudia Christina Bravo e Sá. Vislumbrando Aspectos da Formação do Docente da Educação Superior de Química nas Décadas de 1960 e 1970 na UFC. In: VEIGA, Ima Passos Alencastro; VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá. (org.). Docentes para Educação Superior: Processos Formativos. Campinas,SP: Papirus, 2010, p. 135-158

CASSIANI, Suzani; LINSINGEN, Irlan Von. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Revista Educar, Curitiba - PR, n. 34, p. 127-147, 2009.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 23, n. 22, p. 89-100, 2003.

GIL, Antonio Carlos. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.

GIROUX, Henry A. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.

GOODSON, Ivor F. Currículo: Teoria e História. Petrópolis - RJ: Vozes, 2008.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17- 44.

LEITINHO, Meirecele Calíope. A Construção do Processo de Formação Pedagógica do Professor Universitário. In: VEIGA, Ima Passos Alencastro; VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá (Orgs.). Docentes Para a Educação Superior: Processos Formativos. Campinas - SP: Papirus. 2010, Parte I, Cap. 2, p. 29-46.

LEITINHO, Meirecele Calíope. A formação pedagógica do professor universitário: dilemas e contradições. Revista Linhas críticas, Brasília, v. 14, n. 26, jan./jun., p. 79-92, 2008.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria. Depoimentos Discursivos: uma Proposta de Análise em Pesquisa Social. Brasília - DF: Liber Livro, 2005.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria. Pesquisa de Representação Social: um enfoque qualiquantitativo. Brasília: Liber Livro Editora, v. 20, 2012.

LINSINGEN, Irlan Von. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Revista Ciência e Ensino, Campinas - SP, v. 1, n. Especial, Não Paginado, 2007.

LUDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto da. Aproximando Universidade e Escola de Educação Básica pela Pesquisa. Revista Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 81-109, 2005.

LUZ, Rodrigo. QUEIROZ, Marcelo. PRUDÊNCIO, Christiana. CTS ou CTSA: O Que (Não) Dizem as Pesquisas sobre Educação Ambiental e Meio Ambiente? Revista ALEXANDRIA, Florianópolis, v. 12, n. 1 p. 31-54, 2019.

MAGALHÃES, Sandra Isabel Rodrigues; TENREIRO-VIEIRA, Celina. Educação em Ciências para uma Articulação Ciência, Tecnologia, Sociedade e Pensamento Crítico. Um Programa de Formação de Professores. Revista Portuguesa de Educação, Minho - Portugual, v. 19, n. 2, p. 85-110, 2006.

MALDANER, Otavio Aloisio. A Formação Inicial e Continuada de Professores de Química. Ijuí, RS: Unijuí, 2006.

MAMEDE, Maíra e ZIMMERMANN Erika. Letramento Científico e CTS na formação de professores para o ensino de ciências. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc.pdf. Acesso em: 23 de Ago. de 2019.

MENDES, Mirian Rejane Magalhães. A Argumentação em Discussões Sociocientíficas: o Contexto e o Discurso. Tese (Doutorado em Educação – Faculdade de Educação) Universidade de Brasília, Distrito Federal, Brasília, 2012.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MOURA, Francisco Marcôncio Targino de. Professores de Ciências em Ação: Perspectivas de Formação Docente. 2006. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação – Centro de Educação) Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, 2006.

OLIVEIRA, Silvaney de; GUIMARÃES, Orliney Maciel.; LORENZETTI, Leonir. O enfoque CTS e as concepções de tecnologia de alunos do ensino médio. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 121-147, nov. 2016.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. A Formação de Professores nas Licenciaturas: Velhos Problemas, Novas Questões. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 9, 1998. Águas de Lindóia, SP. Anais... Águas de Lindóia, SP: USP, 1998. p. 341-357.

PÉREZ, Leonardo Fabio Martínez. Questões Sociocientífica na Prática Docente: Ideologia, Autonomia e Formação de Professores. São Paulo - SP: Editora Unesp, 2012.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gomez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

QUADROS, Ana Luiza de; et al. Formação do Professor Universitário no Percurso de Pós-Graduação em Química. Revista Ciência e Educação, Bauru, SP, v. 18, n. 2, p. 309-321, 2012.

SÁ, Carmen Silvia da Silva; SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Carência de Professores de Química: Faltam Cursos, Salário ou Identidade de Curso? In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 16, 2012. Campinas, SP. Anais... Campinas, SP: Unicamp, 2012. p. 01-12.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Aspectos Sócio-Científicos em Aulas de Química. 2002b. 338f. Tese (Doutorado em Educação – Faculdade de Educação - FAE) Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, 2002.

SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma

perspectiva crítica. Revista Ciência & Ensino, Piracicaba-SP, v. 1, p. 1-12, 2007.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Significados da Educação Científica com Enfoque CTS. In: SANTOS, SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio. CTS e Educação Científica: Desafios, Tendências e Resultados de Pesquisas. Brasília - DF: Editora UnB, 2011, Cap. 1, p. 21-48.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: compromisso com a Cidadania. Ijuí-RS: Editora Unijuí, 2010.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de Aspectos Sociocientíficos em Aulas de Ciências: Possibilidades e Limitações. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre-RS, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia–Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte - MG, v. 02, n. 02, p. 01-23, Dez/2002.

SOUSA, Polliane Santos de; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Questões Sociocientíficas no Ensino de Ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte - MG, v. 19, p. 01-22, 2017.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro. Importância, Sentido e Contribuições de Pesquisas para o Ensino de Química. Revista Química Nova na Escola. Porto Alegre, mai, n. 1, p. 27-31, 1995.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A Pesquisa em Ensino de Química no Brasil: Conquistas e Perspectivas. Revista Química Nova. São Paulo, v. 25, Supl.1, p. 14-24, 2002.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco; SOUZA, Thiago Antunes. O desenvolvimento da pesquisa em educação e o seu reconhecimento no campo científico da química. Revista Educação en Punto de Vista. Foz do Iguaçu, v. 2, n. 1, p. 01-19, 2018.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 20, Maio/Jun/Jul/Ago, p. 60-70, 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade. Uma Introdução às Teorias do Currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010a.

SILVA, Josie Agatha Parrilha da. A teoria das representações sociais na pesquisa interdisciplinar. Revista de Ciências Humanas. Florianópolis – SC, n. 02, v. 44, p. 537–541, 2010b.

SOARES, Sandra Regina. Cidadania e relação com o saber no currículo de formação de professor: desvelando sentidos da prática educativa. Revista Educação Unisinos. São Leopoldo, Set./Dez, n. 3, v. 12, p. 187–195, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis – RJ: Vozes, 2002.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Método. Porto Alegre: Bookman, 2001.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 16 n. 48, set.-dez. 2011.

YOUNG, Michael. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Revista Cadernos Cenpec. São Paulo, v. 3, n. 2, p. 225-250, jun. 2013.

ZEIDLER, Dana L.; NICHOLS, Bryan H. Socioscientific Issues: Theory and Practice. Journal of Elementary Science Education, v. 21, n. 2, p. 49-58, 2009.

Published

2022-12-07

How to Cite

TARGINO DE MOURA, FRANCISCO M., & BRAVO E SÁ CARNEIRO, C. C. . (2022). SOCIO-SCIENTIFIC TRAINING IN LICENSING IN CHEMISTRY: SPEECH AND TEACHING PRACTICE. Languages, Education and Society, 26(51), 299–331. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2848

Similar Articles

<< < 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)