Obstacles of teaching: the professional constitution of two elementary school teachers in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.6147Keywords:
Professional needs, Teaching activity, Processes of meaningAbstract
Due to the Covid-19 pandemic, education was strongly affected. Thus, in this context, arose the necessity for this study, which has the objective of comprehending the obstacles of teaching in the Covid-19 pandemic from the analysis of the meanings of two teachers who experienced the effects of said infectious outbreak in schooling. With a qualitative nature, the research was done through semi-structurted interviews with two teachers of the initial years of elementary school from a school in a municipality in the state of Ceará. The results are analyzed through a core of meaning, called “obstacles of teaching in the pandemic: challenges and possibilities of becoming a teacher”. Said core is composed of three indicators: 1) formative, pedagogical and educational necessities, whose data talk about the need of building new knowledges and educational practices for the confrontation of the challenges experienced in school; 2) affections lived in the context of the pandemic, which denote sufferings that were taking the form of professional hardships and anguish, but that also express hope and the wish to overcome the challenges of the profession; and 3) pedagogical support in the realization of teaching, which adresses questions related to the possibilities and challenges that marked the learning-teaching process in the pandemic. It’s important to consider that the intensity of the challenges and possibilities experienced in teaching in the pandemic varies according to the history and the meanings constructed by the teachers, from their experiences, emotions and professional needs.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J. Consciência e atividade: categorias fundamentais da psicologia sócio-histórica. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G. M.; FURTADO, O. (Org.). Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez, 2017.
AGUIAR, W. M. J.; GODINHO ARANHA, E. M.; SOARES, J. R. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. e07305, 2021. Disponível em: https://abrir.link/ZAOEn. Acesso em: abr.2024.
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, 94 (236), p. 299-322, 2013. Disponível em: https://abrir.link/FWtKm. Acesso em: set. 2024.
AGUIAR, W. M. J.; SOARES, J. R.; MACHADO, V. C. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 155, p. 56-75, mar. 2015. Disponível em: https://abrir.link/VuDcm. Acesso em: jul.2023.
ANDES-SN. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Projeto do capital para a educação, volume 4: O ensino remoto e o desmonte do trabalho docente. 2020. Disponível em: https://abrir.link/fgtPK. Acesso: mar. 2024.
BANDEIRA, H. M. M. Necessidades formativas de professores iniciantes na produção da práxis: realidade e possibilidades. Tese (Doutorado em Educação). 248f. Universidade Federal do Piauí, 2014.
BOCK, A. M. B.; AGUIAR, W. M. J. A dimensão subjetiva: um recurso teórico para a psicologia da educação. In: AGUIAR, W. M. J.; BOCK, A. M. B. A dimensão subjetiva do processo educacional: uma leitura sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2016.
BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. São Paulo: Saraiva, 2018.
BRASIL, Efeitos da pandemia na educação básica: análise da atuação do MEC, Câmara dos Deputados. Comissão Externa destinada a acompanhar os trabalhos do Ministério da Educação, bem como da apresentação do seu Planejamento Estratégico. Brasília, jul. 2022.
BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 18 março. 2020.
CAMPOS, V. R. V.; LEITE, S. A. S. Afetividade e aulas remotas em tempos de pandemia: a questão da distância. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 14, n. 32, p. 260-279, maio/ago. 2022. Disponível em: https://abrir.link/BofcO. Acesso: mar. 2024.
GALDINI, V.; AGUIAR, W. M. J. Intervenção junto a professores da rede pública: potencializando a produção de novos sentidos. In: MEIRA, M. E. M.; ANTUNES, M. A. M. Psicologia escolar: práticas críticas. São Paulo: Casa do psicólogo, 2003.
GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto-PT: Porto, 1999.
IAROCHEVSKI, M. F.; GURGUENIDZE, G. S. Epílogo. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
LEFEBVRE, H. Lógica dialética/lógica formal. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
MARQUES, E. S. A. Práticas educativas bem-sucedidas na escola: vivências socioafetivas de professores e alunos. Parnaíba: Acadêmica Editorial, 2020.
MARQUES, E. S. A.; CARVALHO, M. V. C. Prática educativa, vivência e afetos na constituição de alunos com histórias de sucesso na escola. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 32, n. 65, p. 765-792, mai./ago. 2018.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção os pensadores).
MARX, K. O capital, livro III. São Paulo: Boitempo, 2017.
MENEZES, K. M. G.; MARTILIS, L. F. S.; MENDES, V. P. S. Os impactos do ensino remoto para a saúde mental do trabalhador docente em tempos de pandemia. Universidade e Sociedade, Ano XXXI, n. 67, p. 50-61, jan. 2021.
MIZUKAMI, M. G. N., et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCAR, 2010.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. v.47, n.166, p.1106-1133, out./dez. 2017.
PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo; Cortez, 2006.
RODRIGUES, M. A. P. Análise de práticas e de necessidades de formação. (Ciências da educação 50). Lisboa-PT: Direção Geral de Inovação Curricular, 2006.
SAWAIA, B. B. Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e tranformação social. Psicologia & Sociedade, v. 21, n. 3, p. 364–372, 2009.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação: do debate teórico-metodológico no campo da história ao debate sobre a construção do sistema nacional de educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Ano XXXI, n. 67, p. 36-49, jan. 2021.
SILVA, D. N. H.; MAGIOLINO, L. L. S. imaginação e emoção: liberdade ou servidão nas paixões? In: SAWAIA, B. B.; ALBUQUERQUE, R.; BUSARELLO, F. R. Afeto e comum: reflexões sobre a práxis social. São Paulo: Alexa Cultural, 2018.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. (P. Bezerra, trad.). São Paulo: Martins Fontes. 2001.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula. O problema do meio na pedologia. In: PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers, 2018.
VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.