A Wandering Journey: Deviation as a Method in Narrative and (Auto)Biographical Research - Contributions of Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5499

Keywords:

Desviación como método, Infancias, Prácticas de memoria, Investigación narrativa, Investigación (auto)biográfica

Abstract

This article invites reflection on deviation as a method in narrative and (auto)biographical research, drawing on the contributions of Walter Benjamin through the socialization of glimpses from a wandering journey experienced in a research-training that focused on childhoods, in relation to memories, narratives, and everyday school life. In a context where unrestrained acceleration causes experiences to become increasingly fragmented, buried, and considered ruins, Benjaminian thought enhances the unexpectedness of the everyday that is present in life, in education, in research, and in knowledge production. The dialogical intertwining of (auto)biographical narratives of multiple childhoods, written in monads, brings forth the potentialities of aesthetic rationality and the relationships between memory and narration. The text invites us to turn towards our lived experiences in research, again and again, with renewed alterity, just as children do daily in their relationships, in movements that subvert previously fixed paths. While deviation as a method may seem risky, in getting lost, we can collectively produce valuable, instituting transformations and knowledge, without pretensions of intentional rationality. Immersion in the everyday school life of early childhood education in the company of children, Benjamin, and the writing of monads, thus pointed towards reflections that can inspire us in what we so desire: other ways of inhabiting the Earth, the school, the university.

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Author Biographies

Camila Petrucci dos Santos Rosa, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Licenciada em Pedagogia Plena, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP - Campus/Bauru. Atuou como docente de Educação Infantil (PEBI) pela Prefeitura Municipal de Campinas (SP). Foi bolsista e colaboradora do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID). Realizou pesquisas nas áreas de Organização Escolar e Gestão Democrática, pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), como bolsista CNPq. Fez parte do Grupo de Estudos "Educação integral: alguns sentidos para o cotidiano escolar"; Grupo Alfabetização em Diálogo (GRUPAD); e Grupo de Estudos Bakhtinianos (GRUBAKH), vinculados a FE-UNICAMP. Atualmente participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia, vinculado ao Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP) e ao Núcleo de Pesquisa e Extensão Vozes da Educação (FFP/UERJ). Participante do Projeto de Pesquisa (CNPq) ?Experiências instituintes de formação docente, uma abordagem narrativa (auto)biográfica: diálogos latino-americanos?

Adriana Carvalho Koyama , Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2013), graduada em História pela mesma universidade (1984). Tem experiência nas áreas de Educação e de História, com ênfase em memória, arquivos e práticas educacionais. Atualmente é Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar e Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Unicamp; Coordenadora associada do Grupo de Pesquisa Arquivos, Educação e Práticas de Memória: diálogos transversais - UFMG/Unicamp. Corresponding Member do Sub-Comitee on Education and Research - Memory of World Program/Unesco.Membro do International Council of Archives (ICA). Autora de Arquivos online: ação educativa no universo virtual ( ARQ-SP, 2015).

Inês Ferreira de Souza Bragança, Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora – Portugal (UE). Professora Livre Docente da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professora Livre-Docente na Área de Educação Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Pós-Doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora-Portugal, Mestre em Educação e Pedagoga, pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente realiza pós-doutoramento na Universidade de Buenos Aires. Coordena o Centro de Memória da Educação da FE/UNICAMP e é membro da Diretoria da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOGRAPH). Coordena, também, o Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia - GEPEC/UNICAMP e Núcleo Vozes FFP/UERJ e a pesquisa em rede Experiências instituintes de formação docente, uma abordagem narrativa (auto)biográfica: diálogos latino-americanos - CNPq. Seus trabalhos tematizam a formação docente e a abordagem narrativa (auto)biográfica, pesquisar e formar em partilha. É autora do livro Histórias de Vida e Formação de Professores: Diálogos entre Brasil e Portugal.

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Published

2024-05-03

How to Cite

Petrucci dos Santos Rosa, C., Carvalho Koyama , A., & Ferreira de Souza Bragança, I. . (2024). A Wandering Journey: Deviation as a Method in Narrative and (Auto)Biographical Research - Contributions of Walter Benjamin. Languages, Education and Society, 28(57), 1–27. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5499

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