THE CONTEXT OF PRACTICE: HOW MUNICIPAL OFFICERS INTERPRET THE PROPOSALS OF THE HEALTH AT SCHOOL PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4856Keywords:
Policy Cycle, Intersectorality, Health PromotionAbstract
The perspective of health promotion, present in public policies, give inputs of knowledge beyond self-care. It starts from an understanding that places the role of the State and collective subjects at the center of the debate. With this in mind, the aim of this research was to understand how education and health leaders in the municipalities of the Mid Southwest of Bahia territory use the official guidelines of the Health at School Program to develop educational actions that promote health in the schools of their municipalities. As a theoretical-methodological contribution, we used the Policy Cycle, postulated by Ball and Bowe (1992), with an emphasis on the Context of Practice, whose approach was qualitative and the data produced through the application of questionnaires, then analyzed by evidence (Yin, 2015). The results show that the joint work of the education and health sectors appears to be an efficient strategy for planning and developing the population's health, although this was a point that still appears somewhat fragile in some of the municipalities under study. In addition, they highlighted the lack of specific training for working groups to consider intersectorality and health promotion as guiding elements for collective actions. In this way, the results corroborated the essentiality of the leading role of intersectoral actions for health promotion.
Downloads
References
BAHIA. Secretaria de Planejamento do Estado da Bahia (SEPLAN). Plano Territorial de Desenvolvimento Rural Sustentável e Solidário Território do Médio Sudoeste - Bahia. Dezembro, 2016. Disponível em:
www.seplan.ba.gov.br › File › PTDRSS_Medio_Sudoeste_Versao_Final Acesso em: 06 abr. 2019.
BALL, Stephen John.; BOWE, Richard. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.
BALL, Stephen John.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. 2. ed. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Saúde na Escola. Brasília: Ministério da Saúde, 2009. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_atencao_basica_24.pdf Acesso em: 25 set. 2019.
BRASIL. Decreto nº. 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União 6 dez 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm Acesso em: 23 set. 2019.
CAVALCANTI, Patrícia Barreto; LUCENA, Carla Mousinho Ferreira; LUCENA, Pablo Leonid Carneiro. Programa Saúde na Escola: interpelações sobre ações de educação e saúde no Brasil. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 387 - 402, ago./dez. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/21728 Acesso em: 20 nov. 2021.
COSTA, Maria Clara de Sousa; MEDEIROS, Lucineide Barros. Abordagem do Ciclo de Política: uma contribuição para análise da política de educação do campo no Brasil. Revista Linguagem, Educação e Sociedade, Teresina, v. 28, n. 57, p. 1-22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4854 Acesso em: 15 jun. 2024.
EBERHARDT, Thaís Dresch; REIS, Luiz Fernando. Programa Saúde na Escola–PSE: estruturado de acordo com os princípios do SUS. In: 5º Seminário Nacional Estado e Políticas Sociais. As políticas sociais nas transições latinoamericanas no século XXI: tendências e desafios. Anais [...], Cascavel, Paraná, p. 9-12, 2011.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em 2 dez. 2021.
MONNERAT, Giselle Lavinas; DE SOUZA, Rosimary Gonçalves. Política social e intersetorialidade: consensos teóricos e desafios práticos. SER social, v. 12, n. 26, p. 200-220, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/12708 Acesso em 3 dez. 2021.
NUNES, Claudio Pinto; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p. 65-80, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/kR6TNNYxWqH63t6SF8tGqZq/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 21 jun. 2022.
PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo. O Brasil e os desafios da educação e dos educadores na agenda 2030 da ONU. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 22–33, 2019. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/35 Acesso em: 20 jun. 2024.
SILVA, Carlos dos Santos. Promoção da saúde na escola: modelos teóricos e desafios da intersetorialidade no Município do Rio de Janeiro. 2010. 220f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13983 Acesso em: 23 jan. 2022.
SILVA, Quelen Tanize Alves da; CABALLERO, Raphael Maciel da Silva; CECCIM, Ricardo Burg. Qualificação da área de ensino e educação permanente em saúde: formação pedagógica para profissionais de serviços de saúde na modalidade residência. In: Congresso Nacional da Rede Unida (9.: 2010: Porto Alegre, RS). Anais [...], Porto Alegre: Rede Unida, 2010.
SILVA, Kênia Lara, et al. Intersetorialidade, determinantes socioambientais e promoção da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 11, p. 4361-4370, 2014. Disponovel em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kzQjPDPNKsbsG8mjqhv9Jjr/abstract/?lang=pt# Acesso em: 2 dez. 2022.
SILVA, Kênia Lara; RODRIGUES, Andreza Trevenzoli. Ações intersetoriais para promoção da saúde na Estratégia Saúde da Família: experiências, desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 63, p. 762-769, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/FqzM4D9v75DcPdNrRZJ7NxP/abstract/?lang=pt# Acesso em: 24 nov. 2021.
VALADÃO, Marina Marcos. Saúde na Escola: um campo em busca de espaço na agenda intersetorial. 2004. 154 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública). Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6135/tde-12022007-152151/publico/tese_marina.pdf Acesso em: 22 dez. 2022.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.