EDUCATION AND DIGITAL INEQUALITIES DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.3667Keywords:
Digital Inequality; Covid-19; Education; Public Policies.Abstract
This article aims to analyze the scientific production about digital inequalities and their repercussion on access to education, in the context of the Covid-19 pandemic. This is a bibliographic review of studies indexed in the following databases: Scientific Electronic Library Online (SciELO) and CAPES Periodical Portal, in the period 2020 and 2021. The study sample comprises seven articles, of which, through Content Analysis according to Bardin's theory (2011), six categories were built. The research shows that in the period of the Covid-19 pandemic, digital inequalities limited access to education as a social right, especially for poorer students, and indicates the need for more efficient public policies to solve the problem of digital exclusion, which is a consequence of social inequalities. It is necessary that free and universal digital connection be treated as a citizen right.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Léia F. da S.; CARVALHO, Aline dos S. M. de; OLIVEIRA, Marta M. de; PEREIRA, Pedro C. Os Impactos da Exclusão Digital na Aprendizagem dos Alunos do Ensino Fundamental. Research, Society and Development, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24094. Acesso em: 29 mar. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
CASTELLS, Manuel. O caos e o progresso. [Entrevista cedida a] Keli Lynn Boop. Portal Extra Classe, março 2005. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/geral/2005/03/o-caos-e-o-progresso/ Acesso em: 3 mar. 2022.
CHEN, W.; WELLMAN, B. Minding the cyber-gap: the internet and social inequality. In: ROMERO, M.; MARGOLIS, E. The Blackwell Companion to Social Inequalities. Blackwell Publishing, 2005.
FRANCO, Angela Halen Claro. Políticas Públicas de Informação: Um olhar para o acesso à internet e para a inclusão digital no cenário brasileiro. Em Questão, v. 27, n. 4, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/109817. Acesso em: 19 mar. 2022.
HOLANDA, Rochelly Rodrigues et al. Educação em tempos de Covid-19: a emergência da educação a distância nos processos escolares da rede básica de educação. Holos, Natal, v. 3, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11767. Acesso em: 29 mar. 2022.
KANASHIRO, Paulo R. T. Exclusão Digital, desigualdade e iniquidade: ensaio sobre a educação pública em tempo de isolamento social. Olhar de Professor, v. 24, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16145. Acesso em: 30 mar. 2022.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 34, n. 73, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/SGqJ6b5C4m44vh8R5hPV78m/?lang=pt. Acesso em: 29 mar. 2022.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis: Vozes, 2014.
MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.
NEVES, Ricardo. O novo mundo digital: você já está nele. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2015. 66 p.
REDE DE PESQUISA SOLIDÁRIA. Nota Técnica n. 22, ago. 2020. Disponível em: https:// redepesquisasolidaria.org/wp-content/uploads/2020/09/boletimpps_22_28agosto.pdf. Acesso em: 22 mar. 2022.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Diálogos Educacionais, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 26 out. 2022.
SANTANA, Milane Souza; LIMA FILHO, Roque Antonio Ferreira; REIS, Deyse Almeida dos. Ensino Remoto nas escolas do campo: um olhar para as tecnologias digitais nas escolas e domicílios rurais do Brasil. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18765. Acesso em: 29 mar. 2022.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Exclusão digital: a miséria na era da informação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.
TILLY, Charles. O acesso desigual ao conhecimento científico. Tempo Social, v. 18, n. 2, p. 47-63, nov. 2006.