THE SENSES OF LITERACY IN THE BNCC: READINGS FROM THE ENUNCIATIVE-DISCURSIVE PERSPECTIVE OF LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2989

Keywords:

Literacy; Language Practices; BNCC.

Abstract

Political and social changes, through which Brazil has passed in the last decade, impose urgency in the production of studies that visit the state of the art of curricular fields that notably influence the multiple processes of human formation. In this context, the article aims to elaborate a critical analysis of the section dedicated to Literacy in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), having as a starting point the synthesis of other studies already consolidated on such regulation. For that, a theoretical-conceptual study is developed, based on documental research. It appears that the notion of skills adopted in the BNCC circumscribes literacy to a structuralist perspective that reveals a reduced and partial view of language, centered on language as a code, which leaves aside precisely what should be the center of attention in the processes of literacy: the individual and (his) language. On the other hand, an enunciative-discursive perspective of language and literacy is assumed in this article, from which it is understood that linguistic processes are built in sociocultural relations and students are seen as social subjects who are capable of thinking, of acting and contributing to the interactive processes - whether through orality, writing or other semiosis. It is concluded that the BNCC denies other formative paths by rejecting or ignoring the scientific and contemporary production accumulated in the field, focusing, on the contrary, on a conception of science and language that reinforces the social abysses and the most different forms of prejudice that ensue.

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Author Biographies

Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Fonoaudiologia (Universidade de Mogi das Cruzes/SP). Especialista em Linguagem (Centro de Especialização em Fonoaudiologia Clínica/RJ) e em Voz (Universidade Estácio de Sá). Mestre em Distúrbios da Comunicação (Universidade Tuiuti do Paraná/PR). Doutora em Educação (Universidade do Estado do Rio de Janeiro/RJ). É professora/pesquisadora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino. Área de Linguística Aplicada à Alfabetização e ao Letramento. Professora do PROPED - Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ. Grupo de Pesquisa "Linguagem, Cognição Humana e Processos Educacionais". Núcleo de Estudos e Ensino em "Linguagens, Alfabetização e Letramento". Vice diretora da Faculdade de Educação/UERJ (2020 - 2023). Coordenadora das Licenciaturas EAD -UERJ/CEDERJ

Paula da Silva Vidal Cid Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004) e doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2010). Atua como professora em diferentes segmentos educacionais desde 1994, nas redes pública e privada. É Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, na Faculdade de Educação (Campus Maracanã), na área de Linguística Aplicada à Alfabetização e ao Letramento. Nesta universidade, atualmente, é coordenadora do curso presencial de Pedagogia. Na graduação, atua com as disciplinas Fundamentos da Linguagem, Processos de Alfabetização, Metodologia da Escrita, Educação e Letramento e Processos de Formação de Leitores e Escritores, no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino. Membro do grupo de pesquisa Linguagem, Cognição Humana e Processos Educacionais (GrPesq/CNPq). Membro do núcleo de estudos e ensino em "Linguagens, Alfabetização e Letramento". Coordena a disciplina Prática de Ensino I-Didática para Licenciaturas da Fundação CECIERJ/Consórcio CEDERJ/Universidade Aberta do Brasil. 

Ana Paula Santana, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de Fortaleza. Mestrado e Doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (Área de Concentração: Neurolinguística. Pós-Doutorado em História Cultura na Université de Versailles Saint-Quentin-em-Yvelines (França). Atualmente é professor associado do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Catarina desde 2010. Professor da Pós-Graduação em Linguística (desde 2010) e Coordenador da Pós-Graduação em Fonoaudiologia. É coordenadora do Grupo de Pesquisa GELCE (Grupo de Estudos em Linguagem, Cultura e Educação) e pesquisadora do NELA (Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada). Tem experiência na área de Fonoaudiologia, Linguística e Educação com ênfase nos estudos da linguagem a partir de uma perspectiva histórico-cultural.

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Published

2022-12-27

How to Cite

Cautela de Almeida Machado, M. L. ., da Silva Vidal Cid Lopes, P., & Santana, A. P. (2022). THE SENSES OF LITERACY IN THE BNCC: READINGS FROM THE ENUNCIATIVE-DISCURSIVE PERSPECTIVE OF LANGUAGE. Languages, Education and Society, 26(52), 50–81. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2989

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