Critical literacy and exercise problematization in the developing reading comprehension in language classroom
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.3813Keywords:
Language Teaching, Reading comprehension, Critical literacy, Problematization methodologyAbstract
In this paper, problematization is presented as the main strategy for the development of reading comprehension skill in the language teaching-learning process, to help teachers in their pedagogical practices. This is a qualitative, bibliographical study. The discussion is based on the theoretical and methodological assumptions of Critical Literacy and the Problematization Methodology. The conclusions point to the exercise of problematization at the possible readings as a strategy to develop the reading skill through a process that can enhance the development of students' critical, interpretive, intellectual, cultural, reflective and ethical capacity, the understanding of the potential similarities and differences in the production of meaning, as well as the engagement in favor of changing society and oneself.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BARBOSA, M. M. F.; COSTA, J. R. S.; BRUN, M. Competência comunicativa e letramento crítico: formação de professores de língua estrangeira para a cidadania e inclusão social. A Cor Das Letras, v. 18, n. 3, p. 54–66, 2018. Disponível em: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/2082. Acesso em: 12 nov. 2022.
BERBEL, N. A. N. A Metodologia da problematização no Ensino Superior e sua contribuição para o plano da práxis. Semina: Cio Soe./Hum., Londrina, v. 17, Ed. Especial, p.7-17, 1996.
BERBEL, N. A. N. A Metodologia da Problematização em três versões no contexto da didática e da formação de professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 35, p. 101-118, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189123706006.pdf. Acesso em: 12 set. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: documento de caráter mandatório que orienta a formulação dos currículos escolares. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.
CARBONIERI, D. Descolonizando o Ensino de Literaturas de Língua Inglesa. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (Org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.
CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.
CASSANY, D.; CASTELLÀ, J. Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 353-374, 2010. Disponível em: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21187/Cassany_PERSPECTIVA_28_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 nov. 2022.
CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; tradução Magda Lopes. 2 ed. Porto Alegre: ARTMED, 2007.
DICKEL, A. La enseñanza de la gramática en la escuela: lo que piensan, cómo la abordan y qué proponen las investigaciones brasileñas. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Vol. 5, n. 2, p. 1-24, 2012. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/253367/340133. Acesso em: 10 nov. 2022.
DUBOC, A. P. M. A avaliação da aprendizagem de línguas e o letramento crítico: uma proposta. In: JESUS, Dánie Marcelo de; CARBONIERI, Divanize (Orgs.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: novos sentidos para sala de aula de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2016, 57-80.
FREIRE, P. Pedagogia da Tolerância. São Paulo, Editora Unesp, 2005.
GOUNARI, P. Devolviéndole lo crítico al lenguaje: una agenda crítica en la pedagogía de los idiomas. Revista Educación y Pedagogía, v.20, n. 51, p. 51–64, 2008. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9896. Acesso em: 10 nov. 2022.
GOMES, R.; MACHADO, M. do C. B. Letramento crí¬tico e práticas de leitura de textos multimodais em sala de aula do Ensino Médio. Diálogo das Letras, v. 9, p. e02013, 2020. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/2241. Acesso em: 11 dez. 2022.
GREGORY, A.; CAHILL, M. A. Constructing critical literacy: self-reflexive ways for curriculum and pedagogy. Critical literacy: theories and practices, v. 3, n. 2, p. 6-16, 2009. Disponível em: https://scholarworks.boisestate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1061&context=literacy_facpubs. Acesso em: 10 nov. 2022.
JORDÃO, C. M. No tabuleiro da professora tem...Letramento Crítico? In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (Orgs.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.
KLENNER, S.; SANDRETTO, S. Planting Seeds: Embedding critical literacy into your classroom programme. New Zealand: NZCER Press, 2011.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Orgs.). Formação “desformatada”: práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, p. 279-303, 2011a.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de significado. In: MACIEL, Ruberval Franco; ARAÚJO, Vanessa de Assis (Org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, p. 128-140, 2011b.
MONTE MÓR, W. Foreign languages teaching, education and the new literacies studies: expanding views. In: GONÇALVES, G. R.; ALMEIDA, S. R. G.; PAIVA, V. L. M. O.;
RODRIGUES-JUNIOR, A. S. (Orgs.). New challenges in language and literature. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2009, p. 177-189.
MUENCHEN, C. A disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre as práticas docentes na região de Santa Maria/RS. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica). Florianópolis: UFSC/PPGECT, 2010.
PARDO, F. S. Decolonialidade e ensino de línguas: perspectivas e desafios para a construção do conhecimento corporificado. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 8, n. 3, p. 200-221, 2019. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/1422/981. Acesso em: 10 nov. 2022.
PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics. In: DAVIS, Alan; ELDER, Catherine (Eds.). The handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackweel, 2004.
PRIEGO, J. Á. P.; COUTO, A. A. Informação, discurso e poder nas mídias: uma proposta didática de leitura crítica em língua estrangeira. CLARABOIA, Jacarezinho/PR, n.15, p. 51-68, 2021. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/322513582.pdf. Acesso em: 14 nov. 2022.
SARDINHA, P. M. M. Letramento crítico: uma abordagem crítico-social dos textos. Linguagens & Cidadania, v. 20, p. 1-17, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/32421. Acesso em: 10 nov. 2022.
SILVA, F. M. Letramento crítico e o ensino de língua inglesa: fomentando o senso crítico e a cidadania nas aulas de leitura. Letras & Letras, v. 34, n. 1, p. 48–66, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/37807. Acesso em: 11 fev. 2022.
TAKAKI, N. H. Contribuições de teorias recentes de Letramentos Críticos para inglês instrumental. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 04, p. 971-996, 2012. https://doi.org/10.1590/S1984-63982012000400015. Acesso em: 10 nov. 2022.
THEWES, J. D. L.; STEYER, D.; F., C. A. Reflexões sobre letramento crítico nas aulas de língua estrangeira a partir de perspectiva trazida pela base nacional comum curricular. Revista do GELNE, Natal/RN, Vol. 22 -N. 1, p. 188-202, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19292/12731. Acesso em: 10 nov. 2022.
TILIO, R. Repensando a abordagem comunicativa: multiletramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: entre discursos e práticas. São Paulo: Pontes Editores, 2015, p. 51-68.
TRANFIELD, D.; DEYER, D.; SMART, P. Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review. British Journal of Management, v.14, n.3, p.207-202, 2003.