A MEDICALIZAÇÃO INFANTIL ENQUANTO RESPOSTA CONTEMPORÂNEA AS MAZELAS DISCENTES: RESPONSABILIDADES DA PSICOLOGIA
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v7i1.6552Keywords:
Psicologia, Comportamento, Educação, Diagnóstico, PatologizaçãoAbstract
Human behavior has always been highly important in social and scientific analysis, whether through the prism of psychology, education, medicine or other important fields in everyday life. Nowadays, this behavior has taken on the varnish of pathology and, above all, diagnostic screening, throwing certain previously “normal” characters into the realm of the different, sick and erratic. The study looked at the implications of this pathologization in the daily lives of students and the consequent increase in the process of amplifying what is considered maladjusted and not adjusted to the school environment. Its central question is: how can the medicalization of children be reinforced by psychological characteristics? In addition, its central objective is to investigate the centrality of child medicalization in the domestic educational scenario as a response to student problems. As a theoretical reference, the methodology primarily uses the researcher Roque Moraes in terms of content analysis. It was possible to conclude that medicalization is being strengthened as a contemporary response to student issues by domains such as Psychology, especially in the biomedical discourse that pervades this science.
Downloads
References
ACSELRAD, M.; TAVARES, D. B. A medicalização do sofrimento psíquico na cultura do hiperconsumo. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 34, p. 1-10, 2022.
AZEVEDO, M. C. A. et al. Tratamento farmacológico em pacientes com TDAH com ênfase no uso do metilfenidato: Revisão sistemática. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 11, p. 107876–107900. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n11-425.
BARBOSA, M. B.; LEITE, C. D. P. INFÂNCIA E PATOLOGIZAÇÃO: CONTORNOS SOBRE A QUESTÃO DA NÃO APRENDIZAGEM. Psicol. Esc. Educ., São Paulo, v. 24, p. 1-9, 2020.
BASSANI, E.; VEIGA, L. S. A medicalização do “fracasso escolar” em escolas públicas municipais de ensino fundamental de Vitória-ES. revista entreideias, Salvador, v. 9, n. 1, p. 9-31, jan/abr 2020. DOI: https://doi.org/10.9771/re.v9i1.28793.
BELTRAME, R. L.; GESSER, M; SOUZA, S. V. DIÁLOGOS SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA INFÂNCIA E EDUCAÇÃO: UMA REVISÃO DE LITERATURA. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 24, p. 1-15, 2019.
CARDOSO, L. R. C. O. FRACASSO ESCOLAR OU DIFICULDADE DE APRENDIZAGEM?. Rev. Cient. Novas Configur. Dialog. Plur., Luziânia, v. 3, n. 4, p.19-28, 2022.
CHRISTOFARI, A. C. MEDICALIZAÇÃO NA INFÂNCIA: DISCIPLINAMENTO, CONTROLE E PUNIÇÃO. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 24, p. 685-713, jul./jul., 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e82805.
COIMBRA, J. L. et al. Medicalização da Educação Escolar. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 57, p. 5-9. DOI: https://doi.org/10.34626/esc.vi57.335.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Subsídios para a campanha “Não à medicalização da vida”: medicalização da educação. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia. Centro de Referência Técnica em Psicologia e Políticas Públicas – CREPOP, 2012.
FRANCO, A. F.; MENDONÇA, W. F.; TULESKI, S. C. Enfrentando a medicalização no chão da escola: pesquisa, teoria e prática. Obutchénie: R. de Didát. e Psic. Pedag., Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 177-197, jan./abr. 2022. DOI: http://doi.org/10.14393/OBv6n1.a2022-64390.
FRANCO, A. F.; MENDONÇA, W. F.; TULESKI, S. C. MEDICALIZAÇÃO DA INFÂNCIA: AVANÇO OU RETROCESSO. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 31, n. 1, p. 38-59, dez. 2020. DOI: 10.32930/nuances.v31iesp.1.8289.
FREIRE, B. M. R.; DANTAS, J. B. Infâncias patologizadas: um estudo epidemiológico sobre o fenômeno da medicalização infantil em Centros de Atenção Psicossocial de Fortaleza. desidades, Rio de Janeiro, v. 10, n. 32, p. 242-265, 2022. DOI: https://doi.org/10.54948/desidades.v0i32.43450.
FUNDAMENTAL NA CONCEPÇÃO DA EQUIPE ESCOLA E DA FAMÍLIA. FRAGMENTOS DE CULTURA, Goiânia, v. 33, n. 4, p. 1030-1044, 2023. DOI: 10.18224/frag.v33i4.13966.
ISFRAN, F. et al. FRACASSO ESCOLAR E MEDICALIZAÇÃO NA EDUCAÇÃO: A culpabilização individual e o fomento da cultura patologizante. Movimento-Revista De educação, Goiás, v. 7, n. 15, p. 19-28, 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.43073.
LEMOS, F. C. S. et al. Resistências frente à medicalização da existência. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 31, n. 2, p. 158-164, maio-ago. 2019.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004.
MANFRÉ, A. H. CRÍTICA DA MEDICALIZAÇÃO NA EDUCAÇÃO ESCOLAR: UM SABER NECESSÁRIO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, Jan./Abr. DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12n26p15-35.
MASCARENHAS, C.; TRAD, L. A. B. Laços entre colonialidade e patologização: produção da exclusão e da invisibilidade no cuidado às infâncias. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 34, p. 1-20, 2024.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA, M. C.; COSTA, C. P. A. MEDICALIZAÇÃO PARA A ESCOLA: O QUE SE ESPERA DE UMA CRIANÇA?. Educ. Anál., Londrina, v.9, n.4, p.944-959, Out./Dez. 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n4p944.
OLIVEIRA, R. C.; NUNES, R. Pharmacological cognitive enhancement: a promising or an inevitable future?. Revista Bioética, Brasília, v. 29, n. 1, p. 87-99, 2021.
POSSAMAI, C. F.; PINTO, F. M.; FUCK, L. B. Medicalização Infantil no Contexto Escolar: implicações no processo de cuidar e educar. Educação, Santa Maria, v. 49, p. 1-24, 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644485385.
SANTANA, M. S. R.; ARAUJO, C. C. C. OS EFEITOS DA MEDICALIZAÇÃO NA APRENDIZAGEM DE CRIANÇAS DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL NA CONCEPÇÃO DA EQUIPE ESCOLAR E DA FAMÍLIA. Revista Fragmentos de Cultura - Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, Goiânia, Brasil, v. 33, n. 4, p. 1030–1044, 2024. DOI: 10.18224/frag.v33i4.13966.
SCARIN, A. C. C. F.; SOUZA, M. P. R. MEDICALIZAÇÃO E PATOLOGIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: DESAFIOS À PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 24, p. 1-8, 2020.
SILVA, C. N.; ORTIGOSA, G.; MARIANO, M. L. MEDICALIZAÇÃO INFANTIL: UMA BREVE ANÁLISE DA PSICOLOGIA ESCOLAR. REVISTA CIENTÍFICA ELETRÔNICA DE PSICOLOGIA DA FAEF, Garça, v. 39, n. 2, p. 1-9, 2022.
SILVA, N. T.; NAKAGAWA, K. S. OS POSICIONAMENTOS DA PSICOLOGIA NO QUE SE REFERE A MEDICALIZAÇÃO ESCOLAR: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA. CONTRADIÇÃO – Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas e Sociais, v. 3, n. 2, p. 1-13, 2022. DOI: 10.33872/revcontrad.v3n2.e040.
SILVA, P. A. B.; SOUZA JÚNIOR, J. C. PSICOLOGIA ESCOLAR: REFLEXÕES SOBRE OS DESAFIOS NA ATUAÇÃO PROFISSIONAL Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 19, n. 37, p. 45-59, 2020.
TAVARES, C. B.; RODRIGUES, L. Mapeando a medicalização infantil e o uso de psicotrópicos entre crianças na literatura brasileira. Revista Mosaico, Vassouras, v. 13, n. 1, p. 61-75, 2022.
TOSTA, M. C. F.; SILVA, A. A.; SILVA, J. C. Infância remediada: uma investigação sobre o processo de medicalização na educação infantil. Revista Cocar, Belém, v. 21, n .39, p. 1-20, 2024.
ZANGRANDE, H. J. B.; COSTA, A. B.; AOSANI, T. R. Infância tarja preta: sentidos da medicalização atribuídos por crianças diagnosticadas com TDAH. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 3, p. 25317-25336 mar 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n3-302.
ZUCOLOTTO, M. P. R.; MENDES, L. B. O papel da psicologia escolar na perspectiva da análise institucional. Revista Diálogo, Canoas, n. 43, p. 89-98, 2020. DOI: https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i43.5103.