EDUCAÇÃO EM PRISÕES E A CONSTRUÇÃO DE PETIÇÃO COMO GARANTIA DE DIREITOS PARA PESSOAS EM PRIVAÇÃO DE LIBERDADE: UM ESTUDO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i3.7087

Keywords:

education in prisons, extual genre, petition, interventional research

Abstract

This article presents a pedagogical intervention research project presented in the Graduate Program in Youth and Adult Education (PPGEJA) at the State University of Bahia (UNEB). The research focused on the legal literacy of individuals deprived of liberty at the Simões Filho Penal Colony, Bahia. The objective was to implement legal literacy pedagogical interventions in the petition genre to develop the linguistic proficiency of students at the Simões Filho Penal Colony, Bahia, in the autonomous construction of petitions to exercise their rights. The methodology used was pedagogical intervention research. Overall, the results indicate that the pedagogical intervention using the legal petition as a textual genre was successful because it enabled students to creatively, playfully, and critically produce petitions based on legal content from constitutional law, criminal law, and other areas. Regarding the students' perception of petition writing, they consider it a fundamental learning experience for accessing rights in prison, which is often neglected by the prison system.

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Author Biographies

Patrícia Carla Vasconcelos Galdino, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestre em Educação de Jovens e Adultos, Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (PPGEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora da Rede Estadual de Educação do Estado da Bahia, Colégio Dr. Berlindo Mamede de Oliveira, Colônia Penal de Simões Filho, Cidade de Simões Filho, Bahia, Brasil.

Antonio Pereira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação (PPGE) e Pós-Doutor em Difusão do Conhecimento (PPGDC), Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor e vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (PPGEJA), Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

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Published

2025-12-10

How to Cite

GALDINO, Patrícia Carla Vasconcelos; PEREIRA, Antonio. EDUCAÇÃO EM PRISÕES E A CONSTRUÇÃO DE PETIÇÃO COMO GARANTIA DE DIREITOS PARA PESSOAS EM PRIVAÇÃO DE LIBERDADE: UM ESTUDO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 3, p. e01–22, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i3.7087. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/7087. Acesso em: 17 dec. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS