ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DA JUVENILIZAÇÃO E SUAS CAUSAS: CAMINHOS E PERCURSOS DAS DISSERTAÇÕES E TESES NO PERÍODO DE 2014 ATÉ 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i1.6410

Keywords:

juvenileization, EJA, regular education, young people, teenagers

Abstract

This article aims to analyze how the juvenileization process has been developed in recent postgraduate research and what causes have encouraged the increase in the presence of these young people in Youth and Adult Education school benches. To develop the research, the state of knowledge methodology was used, based on studies by Romanoswki and Ens. (2006); Silva, Souza and Vasconcellos (2020). Having the Capes Catalog of Theses and Dissertations as a field of bibliographical research and the years 2014 to 2022 as a time frame. In relation to the results, it is concluded that the main reasons for the growing juvenileization are: a) the juvenileization generated by evasion and repetition , with signs of exclusion from so-called “regular” education; b) juvenileization as a consequence of the insertion of young people into the world of work; c) the juvenileization associated with the blackening of the EJA; d) the juvenileization of EJA as a result of low parental education and e) the juvenileization as a result of the absence of public policies. Among the causes presented, the one most cited by the authors was the juvenileization generated by the exclusion of so-called “regular” education.

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Author Biography

Marriete de Sousa Cantalejo, Universidade Federal de São Carlos- UFSCAR

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR- PPGED), na linha de pesquisa: Educação, Comunidade e Movimentos Sociais, sob a orientação da Profª Maria Carla Corrochano, Participante do Grupo de Pesquisa - UFSCAR (Sorocaba) Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gerações, Percursos de vida e Processos Educativos. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO- PPGEDU)/2019, na linha de pesquisa: Políticas, História e Cultura em Educação, pesquisou sobre a EJA diurna no município de Duque de Caxias, com ênfase na perspectiva juvenil e os novos desdobramentos da juvenilização, sob a orientação da Profª Mônica Dias Peregrino Ferreira (UNIRIO). Participou do grupo de pesquisa JETT (Juventude, Escola, Trabalho e Território), entre 2017 e 2019. Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Universidade Cândido Mendes/UCAM (2020). Atualmente exerce a função de Diretora de Escola no município de Mauá, SP. Experiência na área da Educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, Juventudes e Gestão de Sistemas Educacionais.

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Published

2025-04-22

How to Cite

CANTALEJO, Marriete de Sousa. ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DA JUVENILIZAÇÃO E SUAS CAUSAS: CAMINHOS E PERCURSOS DAS DISSERTAÇÕES E TESES NO PERÍODO DE 2014 ATÉ 2022 . Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e01–21, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i1.6410. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/6410. Acesso em: 8 jul. 2025.

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ARTIGOS