O SARAU COMO ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA NO DESENVOLVIMENTO DA INTERDISCIPLINARIDADE E DO PROTAGONISMO NO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i1.6345

Keywords:

Educação, Protagonismo Juvenil, Interdisciplinaridade, sarau

Abstract

This article aims to report the experience of a poetry gathering (sarau) held in 2023 at CETI Monsenhor Cícero Portela Nunes, in Teresina, Piauí, and to discuss the event as a pedagogical strategy, highlighting its role in the development of interdisciplinarity and youth protagonism. The theoretical framework addresses the concept and practice of poetry gatherings, based on Silva et al. (2016), Barreto (2018), and Oliveira et al. (2023), as well as discussing interdisciplinarity from the perspective of Fazenda (1994) and Oliveira (2015), and youth protagonism with Freire (1996) and Berbel (2012). The guidelines of the Base Nacional Comum Curricular (2017) and the Piauí State High School Curriculum (2021) are also considered. The adopted methodology is qualitative, utilizing bibliographic and documentary research. Data collection was carried out through direct observation and analysis of school records, such as the Sarau CPN/2023 Project, photographs published on the school's Instagram, and the poetry collection “Semente Literária”. Data analysis followed an interpretative approach. The results showed that the poetry gathering was an effective pedagogical practice, fostering interaction and the active participation of students in the educational process.

Keywords: High School; Interdisciplinarity; Young Protagonism; Sarau.

Downloads

Author Biographies

Gabriela Alves Monteiro, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Mestra em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Professora de História na Universidade Estadual do Piauí (UESPI), e na Secretaria de Estado da Educação do Piauí (SEDUC-PI). 

Lucas Ramyro Gomes de Brito, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Sociedade e Cultura (PPGSC) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Especialista em História Sociocultural pela Faculdade do Médio Parnaíba (FAMEP). Professor de História na Secretaria de Estado da Educação do Piauí (SEDUC-PI), Teresina, Piauí, Brasil.

References

ALMEIDA, Flávio Aparecido de; SOUSA, Luciano Dias de. Poesia em sala de aula: por que e para quê? In: ALMEIDA, Flávio Aparecido de (Org.). Educação, música e artes: contribuições e desafios no contexto escolar. Guarujá-SP: Científica Digital, 2022.

BARREIROS, Patrício Nunes; SOUZA, Wiliana Coelho de. Inserção da literatura local nas aulas de Língua Portuguesa: uma experiência com a literatura de Juazeiro-BA. A Cor das Letras, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 70–90, 2017. DOI: 10.13102/cl.v16i1.1411. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1411 . Acesso em: 1 dez. 2024.

BARRETTO, Raquel Figueiredo. Sarau literário e Horácio Dídimo: relato de uma experiência com crianças do ensino fundamental. In: OLIVEIRA, Cintya Kelly Barroso; SILVA, Fernanda Maria Diniz da; LIMA, Francisco Wellington Rodrigues (orgs.). Horácio Dídimo em estudo. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2018.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25–40, 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326. Acesso em: 2 dez. 2024.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, estabelecendo a obrigatoriedade do ensino sobre história e cultura afro-brasileira no currículo escolar. Diário Oficial da União, 9 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 1 dez. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 20 nov. 2024.

CETI MONSENHOR CÍCERO PORTELA NUNES. Projeto Sarau CPN/2023. Teresina, 2023a.

CETI MONSENHOR CÍCERO PORTELA NUNES. Semente Literária. Teresina, 2023b.

COSTA, Aryana. História Local. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV, 2019.

FAZENDA, Ivani Catarina Araújo. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas-SP: Papirus, 1994.

FREIRE, Madalena. Educador, educa a dor. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, versão On-line, v. 17, n. 48, p. 1-20, out./dez. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060. Acesso em: 2 dez. 2024.

OLIVEIRA, Cirlene Aparecida Hilário da Silva. O significado do trabalho interdisciplinar na escola. In: DAVID, Célia Maria et al. (Org.). Desafios Contemporâneos da Educação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

OLIVEIRA, Milene; BARBOSA GOMES, Adriana Alves; KIRSCH, Heitor; OLIVEIRA, Paloma Brito de. Sarau literário – as múltiplas faces da linguagem e das ciências humanas: um olhar sobre o currículo da escola. Revista Alembra, v. 4, n. 9, p. 20–32, 2023. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/alembra/article/view/82 . Acesso em: 20 nov. 2024.

PIAUÍ. Lei nº 6.563, de 17 de dezembro de 2014. Dispõe sobre a preferência das escolas públicas e privadas do Estado do Piauí adotarem livros paradidáticos de autores piauienses e dá outras províncias. Disponível em: https://sapl.al.pi.leg.br/media/sapl/public/normajuridica/2014/3426/3426_texto_integral.pdf.Acesso em: 1 dez. 2024.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PIAUÍ. Currículo do Piauí: Novo Ensino Médio. Teresina, 2021. Disponível em: https://www.seduc.pi.gov.br/diretrizes/48/curriculo-novo-ensino-medio-caderno-01/. Acesso em: 20 nov. 2024.

SILVA, Fransuelen Geremias; RADIC, Leila Maria Ribeiro; SILVA, Mateus Gomes da; FONSECA, Paulo Marcus Oliveira. Saraus contemporâneos: a importância dos saraus como espaço político de socialização. Cadernos CESPUC, Belo Horizonte, n. 29, 2016. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoscespuc/article/view/P2358-3231.2016n29p150. Acesso em: 10 nov. 2024.

SILVA, Mônica de Queiroz Valente da. Poesia no ensino médio: contribuições ao letramento literário a partir da perspectiva da complexidade. Rev. Práticas de Linguagem, v. 8, n. 3, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/28303. Acesso em: 8 dez. 2024.

VALLE, Flavia Pilla do; ZANCAN, Rubiane Falkenberg. Dança na escola... Para quê? Revista Brasileira de Estudos de Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, e123696, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660123696vs01. Acesso em: 1 dez. 2024.

VIEIRA, Marcílio de Souza de. O sentido do ensino da dança na escola. Revista Educação em Questão, v. 29, n. 15, p. 103-121, maio-ago. 2007. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=563959961007. Acesso em: 1 dez. 2024.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Tradução: Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Penso, 2014. E-PUB.

Published

2025-04-19

How to Cite

MONTEIRO, Gabriela Alves; BRITO, Lucas Ramyro Gomes de. O SARAU COMO ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA NO DESENVOLVIMENTO DA INTERDISCIPLINARIDADE E DO PROTAGONISMO NO ENSINO MÉDIO. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e01–18, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i1.6345. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/6345. Acesso em: 8 jul. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS