AS VANTAGENS NO USO DA PLATAFORMA DIGITAL KAHOOT! COMO FERRAMENTA EDUCACIONAL PARA JOVENS DO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i3.7730

Keywords:

Gamificação, Tecnologias Educacionais, Kahoot!, Ensino de Geografia

Abstract

The contemporary educational landscape is undergoing significant transformations, driven by the incorporation of technologies in the classroom, such as the one occurring in the Mato Grosso context with investments in digital infrastructure. In this context, the teacher assumes the role of mediator, needing to reinvent themselves to awaken the interest and critical thinking of students, aligning pedagogical practice with the digital world of youth. In this context, the digital platform Kahoot! is presented as a gamification tool, defined as the application of game design elements, such as points and levels, in non-gamified contexts, with the aim of making learning, especially in Geography, more dynamic, attractive, and interactive. This work seeks to demonstrate the relevance of Kahoot! in the teaching-learning process, analyzing how it contributes to motivation and the consolidation of content, based on the researcher's teaching experience with the tool in high school. The central research question is: the use of Kahoot! Has the use of Geography in classes actually promoted positive results in the teaching-learning process, and has it been well received by students?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tainara Fernandes de Alencar, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Postgraduate student in Youth and Contemporary Social Transformations and Bachelor's degree in Geography from the State University of Mato Grosso Carlos Alberto Reyes Maldonado-UNEMAT (2025). Interim Teacher at the State Department of Education of Mato Grosso. Teaches a subject in the humanities area within the Geography curriculum at the Nilza de Oliveira Pipino State School, Sinop-MT. Member of the Pedagogical Residency Program at the State University of Mato Grosso Carlos Alberto Reyes Maldonado-UNEMAT (2024). Coordinator of the School Garden Project at the Nilza de Oliveira Pipino State School (2025). Coordinator of the Brazilian Geography Olympiad (OBG) at the Nilza de Oliveira Pipino State School (2025).

Miguel Rodrigues Netto, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Pós-doutor em Direitos Humanos, Sociais e Difusos no Centro de Estudos Brasileiros da Universidade de Salamanca - CEB/USAL/Espanha (2024). Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2019). Mestre em Política Social, Estado e Direitos Sociais pela UFMT (2011). Especialista em Gestão da Comunicação Pública e Responsabilidade Social pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande (2007). Bacharel em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005) e Licenciado em Letras Português/Inglês pela UNICESUMAR (2016). Professor da Educação Superior, Jornalista e Assessor de Comunicação da Universidade do Estado de Mato Grosso em Sinop/MT

References

ANTONELLO, Iria Teresinha; BOTELHO, José Carlos Neves. Os computadores como ferramenta de ensino para a geografia. In: ANTONELLO, Iria Teresinha; MOURA, João Daniel Pereira; TSUKAMOTO, Ruth Youko (org.). Múltiplas geografias: ensino – pesquisa – reflexão. v. 2. Apresentação: STIER, Kumagae Kasukuo. Londrina: Edições Humanidades, 2005. p. 87–104.

CARVALHO, Maria Isabel da Silva. Fim de século: a escola e a geografia. Ijuí: Editora Unijuí, 2004. (Coleção Ciências Sociais).

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

_________________. A sociedade em rede. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

CHOU, Yu-kai. Actionable Gamification: Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Fremont: Octalysis Media, 2015.

DELLOS, Richard. Kahoot! A digital game resource for learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 12, n. 4, p. 49-52, 2015.

ECK, Richard V. Digital game-based learning: it’s not just the digital natives who are restless. Educause Review, v. 41, n. 2, p. 16-30, 2006.

FARDO, Maria Luiza. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE, v. 11, n. 1, 2013a. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/41629. Acesso em: 20 jul. 2025.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAZOTTI-VALLIM, Maria Aparecida; GOMES, Sandra Terezinha; FISCHER, Claudia Regina. Vivenciando inglês com Kahoot. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Laura; SILVA, Marcos André. A importância da comunicação e expressão oral em apresentações acadêmicas: um estudo em oficinas práticas de Ciências. Revista Educação em Debate, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 120-130, 2023.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LA TAILLE, Yves de. O erro na perspectiva piagetiana. In: AQUINO, Julio Groppa (org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. p. [Intervalo de páginas do capítulo, se disponível].

LEITE, João Paulo Alves; SÁ, Lúcia Nunes de; ROCHA FILHO, Geraldo Batista da. A importância do ensino da geografia em sala de aula: um olhar sobre a valorização da prática docente e a aprendizagem. COINTER, 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MOURA, Armando da Silva et al. A Relação Entre o Uso Excessivo de Redes Sociais e a Saúde Mental dos Jovens. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 6, n. 7, p. 2602-2611, 2024.

NETO, Cazuza da Silva. Et al. Tecnologias na Educação uso do Kahoot para o ensino de Matemática. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 29, Issue 10, Series 10 (October, 2024) 06-10 e-ISSN: 2279-0837, p-ISSN: 2279-0845.

OLIVEIRA, Ana et al. O uso de tecnologia em contexto educativo: uma revisão de estudos existentes com o uso da app Kahoot em Portugal. In: Atas do 4º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, Coimbra, 2018. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2018. p. 282-292.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 1-6, out. 2001.

RALSTON, Lisa. Kahoot. In: Institute for the Professional Development of Adult Educators – IPDAE. Disponível em: http://www.floridaipdae.org/dfiles/resources/videos/handouts/Handout_GnG_Kahoot_15_7.pdf. Acesso em: 25 jul. 2017.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996. 206 p.

SILVA, Ana Paula Gomes da. Juventude Conectada: Auto-Expressão, Cultura de Nicho e a Metamorfose das Relações Sociais na Era Digital. São Paulo: Editora Conexão, 2023.

SILVA, Maria Abádia da. As TIC no centro da (re)configuração social do século XXI. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 1-13, 2017.

SOUSA, L.; LOPES, P. Comunicação Digital e Sociedade em Rede: Tendências e Desafios. 1. ed. Lisboa: Editora Rede Comum, 2020.

SOUZA, V. C.; OLIVEIRA, L. F. O ensino de Geografia e a formação do pensamento crítico. Revista Brasileira de Geografia, v. 20, n. 2, 2015.

SPENCER, B. Online adult learning. In G. Foley Ed. Dimensions of adult learning: Adult Education and training in a global era, 2004.

ULBRICHT, Vanessa R.; FADEL, Luiz M. Educação gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: FADEL, Luiz M. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 6-10. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf. Acesso em: 26 jul. 2025.

WANG, Albert I. The wear out effect of a game-based student response system. Computers e Education, v. 82, p. 217-227, 2015.

WERBACH, Kevin; HUNTER, Dan. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press, 2012.

Published

2025-12-10

How to Cite

ALENCAR, Tainara Fernandes de; NETTO, Miguel Rodrigues. AS VANTAGENS NO USO DA PLATAFORMA DIGITAL KAHOOT! COMO FERRAMENTA EDUCACIONAL PARA JOVENS DO ENSINO MÉDIO. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 3, p. e01–22, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i3.7730. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/7730. Acesso em: 16 dec. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS