ARTEFATOS CIENTÍFICO-TECNOLÓGICOS NA PERSPECTIVA AFRICANA E AFRO-BRASILEIRA NOS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS DA NATUREZA DO ENSINO FUNDAMENTAL II DO PNLD (2024-2027)
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v7i3.7933Keywords:
Ancestry, Africanities, Technologies, Ethnic-Racial Relations, TeachingAbstract
This research analyzed scientific and technological artifacts of African and Afro-diasporic origin present in Natural Science textbooks for middle school. The study focused on works approved by the National Textbook Program (PNLD) for 2024 and valid until 2027, adopted in public schools in Teresina, Piauí. The exploratory, documentary, and non-participatory observational research analyzed the 6th to 9th grade collections from the publishers Moderna and Ática. The objective was to identify and analyze scientific and technological artifacts from an African and Afro-Brazilian perspective in the PNLD (2024-2027) Natural Sciences textbooks for Elementary School II. The results revealed that, although publishers include brief references to African scientific contributions, these mentions are superficial and insufficient. This approach reinforces the silencing of African and diaspora discoveries and contributions, highlighting the lack of black representation in history and their inventions in the production of science and technology in these textbooks.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 9 jul. 2025.
BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.
CARNEIRO, S. A construção do outro como não-ser: o epistemicídio como violência epistêmica. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549–566, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/?format=html&lang=pt. Acesso em: 9 jul. 2025.
COSTA, F. R. C.; CAMARGO, M. J. R.; BENITE, A. M. C. Da ausência para a potência: investigando a comunicação crítica e popular como estratégia de ensino de Ciências e relações étnico-raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, p. e39125-29, 2023. Disponível em:< https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/39125>. Acesso em: 9 jul. 2025.
COSTA, F. R. C; SILVA, T. A. L.; CAMARGO, M. J. R.; BENITE, A. M. C. A química do vinho no Egito Antigo: a Lei 10.639/03 no ensino remoto. Química Nova na Escola, v. 46, p. 104–113, 2024. Disponível em: <https://qnesc.sbq.org.br/online/prelo/EQF-6-23.pdf>. Acesso em: 9 jul. 2025.
COSTA, F. R. C SILVA, T. A. L.; FAUSTINO, G. A. A ; CAMARGO, M. J. R. ; BENITE, A. M. C. . A química de saneantes dos álcoois e a discussão sobre mídia, ciência e pandemia: a educação para as relações étnico-raciais no ensino remoto. CIÊNCIA & EDUCAÇÃO (ONLINE), v. 30, p. 1-17, 2024b. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ciedu/a/GJXWw8VcK5scPX5Rttzb8sy/?lang=pt>. Acesso em: 9 jul. 2025.
CUNHA JUNIOR, H. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.
CUSTER, R. L. Examining the dimensions of technology. International Journal of Technology and Design Education, v. 5, p. 219–244, 1995. Disponível em: <https://link.springer.com/article/10.1007/BF00769905/?format=html&lang=pt> . Acesso em: 9 jul. 2025.
GARCÍA, M. M. T. IZQUIERDO, A. M; FIEDLER-FERRARA, N.; MATTOS C.R. Un estudio sobre la evaluación de libros didácticos. In: ENCUENTRO IBERO-AMERICANO SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN EN CIENCIAS, 1., 2002, Burgos. Anais [...]. Burgos: [s.n.], 2002. p. 16–21. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4141> . Acesso em: 9 jul. 2025.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HARDING, S. Is Science Multicultural? Postcolonialisms, Feminisms, and Epistemologies. Bloomington: Indiana University Press, 1998.
MACHADO, C. E. D. Ciência, Tecnologia e Inovação Africana e Afrodescendente. 2. ed. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2014.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2021.
MUNAKATA, K. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, Porto Alegre, v. 20, p. 119–138, 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/heduc/a/cwYpSWdmxxpLjK7ZRGfxhmc/?format=pdf&lang=pt> . Acesso em: 9 jul. 2025.
PINHEIRO, B. C. S. História Preta das Coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. São Paulo: LF Editorial, 2021.
SILVA, A. C. A desconstrução da discriminação no livro didático. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. rev. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 65–82.
SILVÉRIO, F. F.; MOTOKANE, M. T. O corpo humano e o negro em livros didáticos de Biologia. Contexto & Educação, Ijuí, ano 34, n. 108, p. 26–41, maio/ago. 2019. Disponível em: <https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8773>. Acesso em: 10 jul. 2025.
SOUZA, M. R.; CARVALHO, P. V. R. Tecnologias da cultura africana e afrodescendente: pesquisa bibliográfica a partir da perspectiva decolonial. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, 8 jan. 2025. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/25/1/tecnologias-da-cultura-africana-e-afrodescendente-pesquisa-bibliografica-a-partir-da-perspectiva-decolonial. Acesso em: 10 jul. 2025.
















