Os desafios das transformações urbanas para a mobilidade em Campina Grande-PB: ausência de elementos para uma transição sociotécnica
DOI:
https://doi.org/10.26694/2764-1392.5638%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Keywords:
Transição sociotécnica, Mobilidade urbana, AcessibilidadeAbstract
The elaboration of public policies requires full knowledge of the problem that one wants to solve, to then take actions that are successful in attacking the core of the issues. In the case in question, inclusive urban mobility in the city of Campina Grande, the central concern is to develop a transport policy to speed up Private Motorized Vehicles (VPM) and improve the fare payment system to attract more users. for Public Transport (TP). This way of thinking and solving the problem does not address fundamental issues of inclusion through transport, which is the diversification of means of transport in the urban and social periphery, as well as the development of an infrastructure for transport and smooth displacement, which can encompass address microaccessibility. To have this broader reach of urban accessibility, public authorities have started to initiate a socio-technical transition towards the development of mobility on a human scale, which can lead to greater distributive justice of transport.
References
ALBUQUERQUE, Laura L. D.; ALMEIDA, Hermes Alves de. Indicadores de mobilidade urbana em Campina Grande, PB (Urban mobility indicators in Campina Grande, PB). Revista Conjecturas, Campina Grande-PB, v. 21, n. 4, p. 56-77, 2021.
APARICIO, Ángel. Equity Challenges in Major Transport Plans. 45th
European Transport Conference 2017. Transportation Research
Procedia, p. 121–135, 2017.
BRASIL. Lei nº 12.587, de 3 de janeiro de 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Brasília, DF: Presidência da República, 2012.
CANDIDO, José Lourenço. Mobilidade e acessibilidade urbana na cidade de Campina Grande - Brasil: uma tendência para a manutenção de um processo de exclusão social pelo transporte. 2022. 123f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, Portugal, 2022.
COSTA JÚNIOR, Clodoaldo B. da. Para onde (não) vamos? Análise do impacto da frota de automóveis na área central de Campina Grande - PB. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
GEELS, F. W. et al. The socio-technical dynamics of low-carbon transitions. Joule, Cellpress, v.1, n. 3, p. 463-479, 2017.
GEELS, F. W. Disruption and low-carbon system transformation: Progress and new challenges in socio-technical transitions research and the Multi-Level Perspective. Energy Research & Social Science, n. 37, p. 224-231, 2018.
INOI, Hiroto; NISHIWAKI, Mia; DOI, Kenji. Social exclusion related to
mobility in urban area. World Conference on Transport Research - WCTR 2016
Shanghai. 10-15 July 2016. Transportation Research Procedia 25, p. 4219–
, 2016.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Tipologia intraurbana: espaços de diferenciação socioeconômica nas concentrações urbanas do Brasil (Coordenação de Geografia). Rio de Janeiro, 2017. 164p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Cidades e Estados: Campina Grande (Coordenação de Geografia). Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pb/campina-grande.html. Acesso em: 23 set. 2024.
KERN, Florian. Using the multi-level perspective on socio-technical
transitions to assess innovation policy. Technological Forecasting and
Social Change. v. 79, issue 2, p. 298-310, 2012.
MAIA, Doralice Sátyro. A periferização e a fragmentação da cidade:
loteamentos fechados, conjuntos habitacionais populares e
loteamentos irregulares na cidade de Campina Grande-PB, Brasil. Scripta
Nova (Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales), 2010. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1 de agosto de 2010, v. XIV, n. 331 (80).
MAIA, Doralice Sátyro et al. Campina Grande: dinâmica econômica e reestruturação urbana. Permanências e Transformações. In: ELIAS, Denise; SPÓSITO, Maria Encarnação Beltrão; SOARES, Beatriz Ribeiro (org.). Agentes econômicos e reestruturação urbana e regional: Campina Grande e Londrina. 1. ed. São Paulo: Outras Expressões, 2013.
PEREIRA, Rafael H. M. Justiça distributiva e equidade no
transporte: legado dos megaeventos de desigualdades de acesso a
oportunidades no Rio de Janeiro. Texto para discussão. Instituto de Pesquisa
Econômica Aplicada - Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/9302. Acesso em: 23 set. 2024.
PEREIRA, Silvia R. Percursos urbanos: mobilidade espacial,
acessibilidade e o Direito à Cidade. 2006. 323 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2006.
PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINA GRANDE - PMCG. Plano de
Mobilidade Urbana de Campina Grande (PLANMOB). Campina Grande, PB, 2015. Disponível em https://www.mobilize.org.br/estudos/257/plano-de-mobilidade-urbana-decampi na-grande-pb.html. Acesso em: 15 ago. 2015.
PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINA GRANDE – PMCG. Monitoramento do PLANMOB-CG – Diretrizes estabelecidas nos anexos da Lei. Campina Grande, PB,
Disponível em: https://campinagrande.pb.gov.br/wp-content/uploads/2019/05/Monitoramento-Diretrizes-Planmob-TesteMar%C3%A 7o.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
SOUSA, Fábio G. R. Bezerra de. Campina Grande: cartografias de uma reforma urbana no Nordeste do Brasil (1930-1945). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 46, p. 61-92, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 INFORME ECONÔMICO (UFPI)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.