Analysis of the Social Inclusion Perspective in University Extension and Scientific Initiation Projects for High School Students in the State of Rio de Janeiro.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i2.6841

Keywords:

University Extension; Scientific Initiation; Social Inclusion; Scientific Careers; High School.

Abstract

This article, based on both theoretical and empirical approaches, is classified as qualitative, descriptive, and exploratory research that combines documentary analysis with a systematic literature review. Its objective is to demonstrate that university extension and scientific initiation projects developed by universities, institutes, and foundations of science, technology, and education serve as tools for democratizing scientific production, contribute to social inclusion, and encourage young people to pursue scientific careers. Grounded in a systematic review of historical-critical pedagogy and emancipatory education, the study analyzed projects carried out in the State of Rio de Janeiro between 2014 and 2024, aimed at high school students. It sought to highlight the role of science popularization and scientific education as key elements of social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Analia Diamantina Amil, INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE - IFF

Mestranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Fluminense (ProfEPT/IFF) Macaé, Rio de Janeiro, Brasil. Licenciatira Plena em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Santa Dorotéia. Especialização em Educação Infantil pela Universidade Castelo Branco e Especialização em Superivsão Escolar pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Docente I - da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Foi Secretária Municipal de Ciência, Tecnologia,Inovação e Educação Profissionalizante e Superior da Prefeitura Municipal de Nova Friburgo/RJ 2013 - 2016; Conselheira do Conselho Municipal de Educação de Nova Friburgo.  Conselheira da Fundação Dom João VI de Nova Friburgo.Tem experiência na área de Educação e Divulgação Científica, com ênfase em popularização e divulgação de ciência e tecnologia na Educacão Básica.

Leonardo Salvalaio Muline, INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE - IFF

Doutor em Ciências na área de Ensino em Biociências e Saúde pela FIOCRUZ, Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Especialista em Educação e Gestão Ambiental pela Faculdade Saberes e Licenciado pleno em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Atualmente é professor de Biologia do Instituto Federal Fluminense, Campus Macaé/RJ e Coordenador do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT do IFF. Desenvolve pesquisas em Ensino de Ciências e Biologia, nas áreas de Formação de Professores, Livro Didático, Educação Ambiental e Práticas Pedagógicas.

References

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas críticas, v. 21, n. 45, p. 275-296, 2015.

AZEVEDO, Sandra Maria Gomes de et al. Estudo das contribuições educacionais e sociais do Programa Jovens Talentos para a Ciência Faperj, em Miracema-RJ. 2019. Tese de Doutorado.

BAZZO, Walter Antonio; LINSINGEN, Irlan Von; PEREIRA, Luiz Teixeira do Vale. Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Cadernos de Ibero-América. Organização dos Estados Ibero-Americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI) Madri, Espanha, 2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Disponível em:

https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/popularizacao-da-ciencia/por-que-popularizar

Acesso em: 03 de março de 2025.

CARREIRO, Anderson Pontes et al. Seis anos do projeto Descobrindo a Ciência: uma reflexão sobre a importância da extensão universitária na popularização da ciência. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, [S. l.], v. 17, n. 3, p. e5738, 2024. DOI: 10.55905/revconv.17n.3-113. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/5738. Acesso em: 10 jul. 2024.

CRISTINA WEGNER, Rubia et al. Economia no Centro Integrado de Educação Pública (CIEP): relato de experiência de graduandos junto a secundaristas. Em Extensão, v. 21, n. 2, 2022.

DAGNINO, Renato. Para que ensinar CTS?. Revista Brasileira de gestão e desenvolvimento regional, v. 10, n. 3, 2014.

DA SILVA MENDES, Gabriella et al. O olhar do visitante: o caso do museu Espaço Memorial Carlos Chagas Filho. Revista Scientiarum História, v. 1, p. 8-8, 2018.

DE CASTRO MOREIRA, Ildeu. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão social, v. 1, n. 2, 2006.

DE JESUS, Lucas Antonio Feitosa; DOS SANTOS, Juliane; ANDRADE, Luiz Gustavo da Silva Bispo. Aspectos gerais da pedagogia histórico-crítica. Educação Profissional e Tecnológica em Revista-ISSN 2594-4827, v. 3, n. 1, 2019.

FÉLIX DE SOUSA, Isabela Cabral; PINTO FILIPECKI, Ana Tereza. Iniciação científica de estudantes de ensino médio: um olhar sobre esta formação em uma instituição de pesquisa biomédica brasileira. Visioni LatinoAmericane, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 62ª. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra, 1971.

GOMES, Vanessa; SANTOS, Amilton Cesar. Perspectivas da alfabetização e letramento científico no Brasil: levantamento bibliométrico e opinião de profissionais da educação do ensino fundamental I. Scientia Plena, v. 14, n. 5, 2018.

MARANDINO, Martha. Ciência, tecnologia e educação: promovendo a alfabetização científica de jovens cidadãos. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo, 2014.

MENDES, Gabriella. Uma contribuição para reversão de desigualdades com o Projeto Meninas na Ciência–Universidade Federal do Rio de Janeiro. Revista Scientiarum História, v. 1, p. 9-9, 2020.

MONERAT, Germano Amaral et al. Relato de uma experiência em divulgação e popularização de ciência. Extensão, Rio de Janeiro, n. 2, p. 79-86, 2014.

MOTTA-ROTH, Désirée; SCHERER, Anelise Cotti. Popularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismo. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 11, p. 164-189, 2016.

RAMOS, Marise.; PARANHOS, Michelle. Contrarreforma do ensino médio: dimensão renovada da pedagogia das competências?. Retratos da Escola, [S. l.], v. 16, n. 34, p. 71–88, 2022. DOI: 10.22420/rde.v16i34.1488. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1488. Acesso em: 4 mar. 2025.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Autores associados, 2021.

SILVA, Rayane Paula Machado et al. Programa ConsCIÊNCIA na CIÊNCIA: Divulgação Científica no Ensino Médio através de um Curso de Férias em Nutrição. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 2, p. 145-153, 2016.

VILCHES, Amparo et al. Da necessidade de uma formação científica para uma educação para a cidadania. I Simpósio De Pesquisa Em Ensino E História De Ciências Da Terra, v. 1, p. 421-426, 2007.

Published

2025-08-28

How to Cite

AMIL, Eliana Analia Diamantina; MULINE, Leonardo Salvalaio. Analysis of the Social Inclusion Perspective in University Extension and Scientific Initiation Projects for High School Students in the State of Rio de Janeiro. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e01–21, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i2.6841. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/6841. Acesso em: 16 dec. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS