FROM ANTI-POLITICAL DISCOURSE TO CONCILIATION STRATEGIES

AN ANALYSIS OF ELECTORAL PROPAGANDA IN THE HGPE OF KALIL (PSD) AND ZEMA (NOVO) IN 2022

Authors

  • Carla Montuori Fernandes Instituição: Pontífice Universidade Católica (PUC-SP)
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Fernando de Resende Chaves Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Arthur Raposo Gomes Federação Universitária Mineira de Esportes (FUME)

DOI:

https://doi.org/10.26694/2317-3254.rcp.v13i2.6926

Keywords:

political culture, election, Free Electoral Advertising Time

Abstract

This article analyzes the media strategies of the candidates for governor of Minas Gerais in 2022 that polarize the dispute – Governor Romeu Zema (Novo) versus former Mayor of Belo Horizonte Alexandre Kalil (PSD). Based on an analysis of the Free Electoral Propaganda Schedule programs, we can see how political actors, who entered politics as outsiders in previous campaigns, left their anti-political discourse and seek a conciliatory narrative. Kalil was elected mayor in 2016, with an eccentric and anti-system discourse, running for the PHS (a small party), with only a few seconds of Electoral Time. In 2022, he abandoned the anti-political narrative and emphasized, in his TV programs, his strong alliance with then presidential candidate Luiz Inácio Lula da Silva (PT), having run for a center-left front. Zema (Novo), who also became governor in 2018 with the proposal of breaking with the traditional political system, in 2022, forms a broad center-right and right-wing coalition and seeks, this time, to position himself as a successful manager, without denying his alliances with traditional political forces.

Author Biographies

Carla Montuori Fernandes, Instituição: Pontífice Universidade Católica (PUC-SP)

Pós-doutora em Comunicação Política (Universidade de Valladolid-Espanha) e em Ciências Sociais (PUC-SP). Doutora em Ciências Sociais com ênfase em Comunicação Política (PUC-SP). Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Meios e Mídias no contexto da pós-verdade” e Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (PUC-SP).

Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Graduado em Comunicação Social - Jornalismo (UFFJ), Mestre em Comunicação Social (UFMG), doutor em Ciência Política (IUPERJ), pós-doutor em Comunicação Social (UFJF).

Fernando de Resende Chaves, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Comunicação Política pela Universidade Paulista (UNIP). Mestre em Comunicação e Poder (Universidade Federal de Juiz de Fora). Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo (Universidade Federal de São João Del-Rei).

Arthur Raposo Gomes, Federação Universitária Mineira de Esportes (FUME)

Jornalista (UFSJ, 2019), publicitário (UniAcademia), mestre e doutorando em Comunicação (UFJF), especialista em Influência Digital pela Faculdade Futura e tem MBA em Comunicação Corporativa, Planejamento e Gestão (UCAM).

Published

2024-07-12

How to Cite

MONTUORI FERNANDES, Carla; ADEMIR DE OLIVEIRA, Luiz; DE RESENDE CHAVES, Fernando; RAPOSO GOMES, Arthur. FROM ANTI-POLITICAL DISCOURSE TO CONCILIATION STRATEGIES: AN ANALYSIS OF ELECTORAL PROPAGANDA IN THE HGPE OF KALIL (PSD) AND ZEMA (NOVO) IN 2022. Conexão Política, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 10–44, 2024. DOI: 10.26694/2317-3254.rcp.v13i2.6926. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/conexaopolitica/article/view/6926. Acesso em: 15 dec. 2025.

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